Ofrivilligt barnlös på tyska

Egentligen har jag tänkt på det ganska länge, att jag också borde ha en blogg. Mest för att det är så mycket som gör mig arg, och det är svårt att vara arg i tysthet. På en blogg kan jag skrika anonymt.

Vi är ofrivilligt barnlösa, min man och jag. Vi är dessutom invandrare i Tyskland. Under det senaste året har vi försökt bli föräldrar genom IVF-behandlingar. Sådana behandlingar är påfrestande, både för kropp och själ. Ofrivillig barnlöshet i sig är en existentiell kris — vilka är vi om vi inte kan föra vårt genetiska arv vidare? Att dessutom behöva gå igenom allt detta, med läkarutredningar och behandlingar, på ett främmande språk är naturligtvis extra besvärligt, när man knappt kan berätta för sin läkare hur man mår, än mindre vad man oroar sig för.

Och så är jag arg. För att vi ofrivilligt barnlösa behandlas som snyltare av sjukvård i samhället, för att vår sorg och längtan inte tas på allvar. För att så många utgår ifrån att det är mig det är ”fel” på, att de tror att jag är en bortskämd karriärist som har väntat för länge med barn, utan att veta ett smack om mig. Jag är arg för att det överhuvud taget är så här, den kosmiska orättvisan i att vi, skötsamma friska ansvarsfulla människor, inte kan lyckas med det andra gör av misstag på fyllan.

Så nu blir det en blogg. Den kommer att handla om våra försök att bli föräldrar på ett krångligt sätt i ett främmande land. Den blir också anonym. I Tyskland, liksom i Sverige, finns lagar som skyddar gravida kvinnor från diskriminering på arbetsplatsen. Men ännu finns inga lagar som skyddar den som vill bli gravid. Alltså vet väldigt få, ens av våra närmaste, om vad vi går igenom. Och så får det förbli, tills vi är föräldrar eller har bestämt oss för att sluta försöka.

Kommentera

