Ett par ord om vetenskaplighet

Jag hade tänkt berätta om vårt första IVF-försök, men så blev jag påmind om något annat som gör mig arg istället, nämligen hur utsatta vi ofrivilligt barnlösa är. Vi är ledsna och desperata i vår längtan, och de flesta av oss är beredda att göra nästan vadsomhelst för ett barn vi kan kalla vårt eget. Vi sticker sprutor i vår egen kropp, underkastar oss plågsamma behandlingar och äter mediciner som förändrar oss till kropp och själ. Kanske går vi igenom adoptionsutredningar med allt vad det innebär med granskning av privatlivet.

Kort sagt, om någon föreslår en metod som inte involverar sprutor, hormonbaserade mediciner, gynstolar och djupgranskning av badrumsstädningen, så är vi beredda att lyssna.

Här finns det ett öppet fält för alla sorters alternativmedicinska behandlingar, de flesta med ingen eller högst tveksamt dokumenterad effekt. Nu senast såg jag att patientföreningen Barnlängtan (som gjort så mycket bra för oss ofrivilligt barnlösa) tipsade om en workshop för att ”hitta ditt inre välbefinnande”. En hel del i inlägget gjorde mig tveksam, och jag kollade upp workshopen och metoden som används där, EFT (Emotion Freedom Techniques). Den har ett alldeles eget inlägg i the Skeptic’s Dictionary, ett ganska raljant, men användbart, uppslagsverk om man vill kolla upp alternativa behandlingsmetoder. Varken på den sidan, eller Wikipedia, eller någon av de andra nätbaserade oberoende källor jag har kunnat hitta, verkar EFT vara bättre än placebo. Att göra en behandling med EFT är alltså lika bra, eller verkningslöst, som att, säg, föra ett samtal om ens problem med en vänligt sinnad och hjälpsam person utan speciell utbildning. Men workshopen kostar pengar.

Jag skriver inte det här inlägget för att jag tror att den som gav tipset på Barnlängtans blogg menade illa, tvärt om. Jag tror inte ens att EFT-terapeuten är ute efter att lura folk. (Hon tror nog också att hennes terapi hjälper. Hon har ju sett människor få barn efter den. Efter att de också gjort sin tredje IVF-behandling!). Jag vill inte heller peka finger åt alla er som söker er till alternativa behandlingsmetoder. Jag vet att ni är desperata i er barnlängtan. Jag är desperat. Och just därför har vi rätt till behandlingar som fungerar. Evidensbaserad, riktig medicin.

Jag vill att sjukvården ska ta bättre hand om oss, så att färre av oss betalar pengar för verkningslösa behandlingar. Att det finns mer lättillgänglig information om ofrivillig barnlöshet, så att vi inte blir hänvisade till tveksamma kunskapskällor.

Det finns mycket vetenskapen inte vet om fertilitetsbehandlingar. Men om någonting fungerar, oavsett om läkarna förstår varför eller inte, så fungerar det, och man kan visa det i vetenskapliga studier. Om något fungerar och är enkelt och billigt kommer genast alla fertilitetskliniker, privata såväl som offentliga, att börja tillämpa det, för att göra patienter gravida snabbt är vad de tjänar pengar på (och vad vi patienter vill att de ska göra med oss). Om det inte fungerar i vetenskapliga studier, så fungerar det inte i den verkliga världen heller och  då kan man lika gärna låta bli att göra den behandlingen.

Jag har haft turen att växa upp i ett land där universitetsutbildningar är gratis. Jag har haft turen att ha en familj som stöttade mig när jag skaffade mig en mycket lång naturvetenskaplig utbildning. Utan den bakgrunden kanske jag också hade sökt mig till alternativmedicinen i min barnlängtan. Kanske hade jag tagit homeopatiska preparat, som inte är något annat än vanligt vatten. Men då hade jag ju slösat bort mina pengar till ingen nytta.

När vår fertilitetsklinik här i Tyskland hade konstaterat att min man har nedsatt spermierörlighet, så var läkaren på vippen att erbjuda oss vitaminer utan bevisad effekt. Men sedan kom han ihåg att vi är naturvetenskapligt skolade, och då ändrade han sig. Tänk om vi inte hade haft den utbildning vi har? Hade vår läkare, den som vi förväntas lita på, lurat oss att betala pengar för verkningslösa preparat då? Och hur måga har faktiskt betalat för dessa vitaminer, när läkaren vet att de är verkningslösa? Sådant gör mig arg.

Om du som läser det här gör alternativmedicinska behandlingar mot din ofrivilliga barnlöshet, och nu är arg på mig för det här inlägget, så vill jag bara säga: Jag bryr mig om dig! Jag vill inte att du ska bli lurad. Du har det svårt nog. Jag känner förmodligen inte dig, men vi är i samma situation, du och jag. Vi vill samma sak. Så för din egen skull ber jag dig att tänka efter nästa gång du ska betala pengar för homeopati / osteopati /zonterapi /annat som inte sjukvården erbjuder: Om den här behandlingen verkligen vore effektiv, skulle inte den privata fertilitetskliniken ha erbjudit den då?

Ta hand om dig.

12 responses to “Ett par ord om vetenskaplighet

  1. Skriver under på vartenda ord. Det är faktiskt fult att lura folk på pengar med verkningslösa metoder, folk som är desperata och griper varenda halmstrå. Jag har valt att hålla mig till vetenskapen i detta svarta hål och vill faktiskt uppmana varenda kotte i samma båt att göra detsamma.
    Får man fråga vad du jobbar med? (maila gärna om det känns bättre)

    • Tack för ditt stöd! (var lite rädd för en arg storm av alternativmedicinanvändare här… vill ju inte såra någon, men vissa saker måste sägas).

      Egentligen är det ju ganska enkelt – vill man ha en behandling som fungerar, eller en som inte fungerar? Allt som fungerar kan visas vetenskapligt. Och resten fungerar inte.

      Jag skulle gärna berätta om mitt jobb, men kombinationen svensk kvinna 30+ i Tyskland och yrke lämnar inte så mycket utrymme för anonymitet, tyvärr. Vi är inte så många svenskar i Tyskland. Så jag måste fortsätta vara hemlig. Men efter utläggningen i den här bloggposten är det ju ganska uppenbart att jag har tillbringat flera år på universitet. Och jag har nu ett jobb där källkritik är mycket viktigt. Man kan säga att jag känner ganska starkt i de här frågorna.

  2. Jag håller med dig till en viss del. Jag vet inte vad som gjorde att jag plötsligt blev gravid på min 8:e ivf och vid 40 års ålder. Varför inte innan när äggen och spermierna var piggare. Det finns mkt som inte går att förklara eller bevisa. Var det kanske zonterapin jag gick på? Terapeuten berätta om åkommor som jag lider av men inte syns och som jag inte sa ngt om. Hur kunde hon veta detta om det är verkningslöst? Var det pillrena hon gav mig som gjorde mig gravid? Var det kanske att jag slutade med socker? Många men och man kan vrida och vända på allt men det finns så mycket som inte går att ”bevisa” rent vetenskapligt och som ofrivilligt barnlös griper man alla strån för att få barnet. De som bara luras, visst är det fel men det finns så många metoder som är bra med.

    • Hej Lina!

      Jag är den första att hålla med om att det finns mycket forskare inte vet, men en sak är säker: om något fungerar kan man visa det med vetenskapliga studier. Dock måste man komma ihåg att på individnivå finns det många slumpmässiga faktorer som inverkar. Varför blev du gravid efter åttonde försöket? (grattis förresten!) Kanske var det slumpen? Om sannolikheten att bli gravid på ett försök är 1/3, är sannolikheten att inte bli gravid 2/3. Sannolikheten att inte bli gravid på 7 försök är (2/3)^7 (2/3 multiplicerat med sig själv sju gånger), eller ungefär 6%. Det kan hända, alltså. 6% av alla ofrivilligt barnlösa i Sverige är ganska många individer.

      Att din zonterapeut visste saker om dig kan bero på att hon har förmågor som är okända för läkarvetenskapen. Eller så gjorde hon så kallad ”cold reading” (kanske utan att veta om det själv). (Wikipedia har en pedagogisk förklaring: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading).

      Vi griper efter varje halmstrå. Jag vill bara att halmstråna ska vara rimliga. Gå du till din zonterapeut om du gillar att prata med henne. Vänligt prat kan vara nog så bra för välmåendet. Eller om du gillar att få fötterna masserade. Jag vill bara att du ska vara medveten om att eventuella medicinska framgångar kan vara slump eller placebo. Sedan gör du som du vill.

      Allt gott!

      Ebba

  3. Läser ditt inlägg och blir väldigt nyfiken. Falun har precis gått ut med en ”vitamin” som ska hjälpa sperma kvalitén. Har du hört om de?! Q10 coenzyme? De ska tydligen vara en ny studie och den har fått samma resultat i USA. L-arginin ska tydligen också vara något liknande. Jag är långt från vetenskaplig så frågar mest vad du tror?!

    • Hej!
      Oj, vad spännande det där lät! Tack för tipset, jag ska försöka hålla koll på utvecklingen där. Jag har faktiskt inte hört talas om det enzymet (jag är inte läkare, utan naturvetare av annat slag – bra på att läsa forskningsrapporter men ingen expert på medicin). Jag hoppas verkligen att forskarna är något på spåren! Om enzymet fungerar kommer det att synas i studierna. Hoppas det!

      Om jag har förstått saken rätt är det ingen som säkert vet varför spermiekvaliteten sjunker hos så många män runtom i världen. Det verkar ske globalt. Jag hoppas att en bot hittas snart. Att tillverka sina barn hemma i sovrummet efter att maken ätit lite vitamintabletter är ju liksom så mycket enklare än att göra IVF…

      Ebba

      • Studierna är slutförda och går hitta på nätet. Min man hittade de men när jag söker hittar jag inget, men sen är jag sämst på att googla. Den amerikanska har jag hittat en gång men aldrig igen..
        Det är i alla fall värt att testa. De visade att vissa får positivt resultat andra inte, varför förstår de inte.

  4. Oj vad jag håller med dig. Avskyr denna INDUSTRI som skapas kring oss stackars barnlösa som är villiga att ta till i princip vad som helst för att nå målet. Men med det sagt ska jag erkänna att även jag tar tillskott som Q10 etc som det ej finns några belägg för att det funkar, men det kan ju heller inte skada. Står även och velar angående akupunktur, något jag vet att det inte finns några vetenskapliga studier på, men som jag ändå har viss tro på. Vad anser du om akupunktur?

    • Hej c!

      Min personliga åsikt är att akupunktur troligen är verkningslöst. Men jag är inte läkare, utan annan naturvetare. Jag tycker att du bör prata med din läkare först, om du vill försöka med akupunktur. Det finns vissa studier som verkar tyda på att akupunktur hjälper vid IVF, men det finns andra som verkar tyda på att chansen att föda ett levande barn efter IVF är LÄGRE om man får akupunktur.

      Jag letade efter s.k. meta-studier (sammanställningar av kliniska studier) på PubMed (en databas för medicinska forskningsartiklar) och hittade tre sådana (men jag kan ha missat artiklar). Två sa att akupunktur saknade effekt, den tredje sa att akupunktur hade en positiv effekt.
      Här är länkarna:
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18652588
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22540969
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22243605

      Prata med din läkare! Han/hon kan värdera det medicinska forskningsläget bäst. Jag vet inte mer om akupunktur och IVF än jag kan läsa i de ovan länkade forskningsartiklarnas sammanfattningar. Och jag kommer inte åt själva artiklarna, så jag har ingen rimlig möjlighet att försöka värdera om någon av ovanstående studier är mer eller mindre trovärdig än de andra.

      Men i allmänhet kan man säga att om något fungerar kan man visa det i vetenskapliga studier, även om man inte vet HUR det fungerar. Eftersom det finns studier som både verkar visa att akupunktur fungerar och att det inte fungerar, tyder det på att effekten antagligen är mest placebo, eller väldigt liten.

      Allt gott till dig!

      ~ Ebba

  5. Tusen tack, mycket intressant läsning. Jag skippade akupunkturen denna gång och försöker i stället att fokusera på att inte stressa och att slappna av.

  6. Numera är man väl ganska säker på att akupunktur bara är placebo. De falska positiva resultaten beror på en felaktig mätmetod. Och att det finns meridianer har aldrig någon varit i närheten av att bevisa. Det några ansåg sig kunna bevisa var att akupunktur skulle kunna fungera i några få specialfall. Det är stor skillnad mot att påstå att akupunktur fungerar på nästan allt som utövarna påstår.

    • Som du har sett ovan är min personliga åsikt att akupunktur troligen bara är placebo. Precis som du säger brukar förespråkare av akupunktur påstå att det hjälper mot precis allt, från cancer till liktornar. Det är ju naturligtvis en gigantisk varningsklocka. (Gäller för övrigt för alla ”mirakelkurer”, oavsett om det är barfotalöpning, 5:2-dieten, homeopati eller kristallhealing. Ingenting kan vara bra mot allting som kan gå fel i kroppen). Om det hade varit sant, hade effekten lyst som en fyrbåk i varenda akupunkturstudie som någonsin gjorts, och så är inte fallet.
      Men bara för att det omöjligt kan vara så superfantastiskt som förespråkarna påstår, betyder det ju inte att det måste vara fullkomligt verkningslöst mot allt. Antibiotika är ju bra mot bakterier, men verkningslöst mot virus (och på sikt farligt, genom multiresistens). Nu gällde saken akupunktur och IVF. Till skillnad från homeopati kan man ju föreställa sig att akupunktur skulle kunna ha en viss effekt, genom att nålsticken frigör endorfiner i kroppen, exempelvis. Jag hittade de tre meta-studierna jag länkar ovan. Två hittar ingen evidens för akupunkturens hjälp vid IVF, den tredje gör det. Så om effekten finns, måste den vara väldigt liten. Det är de slutsatser jag kunde dra av det material jag hade tillgängligt. Det är intressant att studien som visar på en viss effekt är från Kina… Och jag ser nu att den även har försetts med errata (som jag inte kan läsa) och en kommentar som tillbakavisar effekten efter att de vetenskapliga kraven i de ingående studierna har höjts.
      Ja men då så. Akupunktur vid IVF = placeboeffekt enbart. Det säger både min egen magkänsla och den vetenskapliga litteraturen, då var den saken klar. Det här kanske blir ett eget blogginlägg så småningom.

Kommentera

