Ägglossningsbesvär

Sedan några månader har min kropp hittat på ett helt nytt hyss: Att bråka vid ägglossning. Det där med att må tjuvtjockt vid mens har jag hunnit vänja mig vid, och det är ju dessutom logiskt. Man blöder, livmodern jobbar för fullt och krampar och har sig, klart att man inte mår toppen då. Men vid ägglossning? Det börjar med förlamande trötthet. Jag orkar knappt ur sängen om morgonen. Och sedan dagen efter kommer en molande värk som om någon sparkat mig i magen för en timme sedan. Alltid på ena sidan bara. I förra cykeln var jag på kontroll på fertilitetskliniken. Läkaren tittade på mina äggstockar i ultraljud och konstaterade glatt att den ena blödde (”typiskt för ägglossning”). Det var höger sida då, nu värkte vänstra sidan. Så jag vet varför det gör ont, men skumt är det i alla fall. Vid ägglossning ska man ju vara pigg och alert och förföra en lämplig man för artens fortlevnads skull, har ju evolutionen tänkt. Inte vara däckad med ont i magen.

Evolutionen, vi har en del att snacka om, du och jag.

Den bra delen är att jag vet när jag har haft ägglossning och därmed vet när nästa mens börjar. Knappt två veckor dit, då blir det sprutstart för vårt andra IVF!

4 responses to “Ägglossningsbesvär

  1. Kroppen är knäpp ibland. Yey för nedräkning till sprutstart!

  2. Kroppen har sina ryck ibland !
    Roligt med spraystart 🙂 Lycka till! Vi började igår med sprayen inför vår andra ivf!

    • Inte spraystart för mig, sprutstart. Här i Tyskland kör de sprutor i magen direkt, utan att passera ”gå”. Vet inte varför.
      Lycka till med ditt IVF! Vi kanske kommer att börja ungefär samtidigt?

Kommentera

