Knarkigt värre – att injicera Cetrotide på tyska

Sprutfasen av IVF 2 har nått fram till de ägglossningshämmande injektionerna. I morse klockan 7:00 var det dags för första sprutan. Förra gången fick jag Orgalutran i färdigförberedda sprutor. Injektionerna sved rejält, men annars fungerade det hela bra. Den här gången får jag en annan medicin, Cetrotide. Dr S berättade att flera patienter på kliniken hade fått ägglossning trots att de hade använt Orgalutran, så de testar något annat nu.

Cetrotide kommer inte i färdiga sprutor. Man måste blanda själv. I vanlig ordning fick jag muntliga instruktioner på tyska av en sjuksköterska, som pekade på en inplastad förpackning Cetrotide. Ingen praktisk träning för mig. Inte ens träning i att blanda medicinen. Så i morse, yrvaken och trött, blev det genrep och premiär för mitt Cetrotide-injicerande i en enda darrig blandning.

Naturligtvis läste jag instruktionerna. På tyska. Den första meningen var  ”Die erste Injektion muss unter Aufsicht Ihres Arztes erfolgen” (första injektionen måste ske under Er läkares uppsikt). 7:00 en söndagmorgon. Lite sent att få hjälp av Dr S. Där var jag, instruktionslappen, minnet av sköterskans beskrivning samt makens moraliska stöd där han satt på badkarskanten. Bara att göra, för femton ägg som skramlar runt i bukhålan blir ingen glad av.

Så här tar man Cetrotide:

En förpackning innehåller en spruta fylld med vatten, två nålar (en tjock och en tunn), en liten burk med medicinpulver och två alkoholindränkta rengöringstussar.

Man börjar med att sätta fast den tjocka nålen på sprutan och rengör locket på pulverburken med ena alkoholtussen. Locket har ett gummitäcke, och genom det sticker man nålen och injicerar vätskan i burken. Pulvret löses upp i vattnet. Det är viktigt att det blir helt löst, utan fällningar eller bubblor. (Vad man gör om det ändå är fällningar och bubblor framgår inte). När medicinlösningen är klar vänder man uppochned på burken, drar ut nålen tills den sitter precis i gummitäcket och suger ut all medicinen i sprutan.

I nästa steg byter man den tjocka nålen mot den tunna, och trycker ut alla luftbubblor. Tvättar magen med alkoholtuss nr 2. Nyper tag i magfläsket med tumme och pekfinger och sticker in hela nålen i magen. Därefter måste man släppa magen, för till nästa steg behöver man båda händerna på sprutan. Man måste nämligen dra ut kolven en liten bit för att säkerställa att inget blod dras upp i sprutan. Hög knarkarvarning på det här. Jag antar att om man drar upp blod i sprutan är det för att man har träffat en blodåder. Varför det är farligt eller olämpligt framgår inte. Men om man får upp blod måste man kassera hela sprutan och börja om från början med en ny.

Det här steget med att inte-dra-upp-blod-i-sprutan tycker jag är väldigt läskigt. Sköterskan utelämnade det i beskrivningen av vad jag skulle göra. Huh? Jag får nog ringa imorgon och fråga.
För Orgalutran var det samma sak, men med Gonal gör man det ju inte (vore rätt korkat att riskera att dra upp blod i medicin för flera hundra euro… och så som sprutan är utformad går det ju inte ens. Puh).

Cetrotide-instruktion på tyska.

Dagens tyska läsövning. Notera att man är Sie, inte Du, med instruktionsboken.

I alla fall. När jag yrvaken och trött hade lyckats med konststycket att sticka in nålen i magen och sedan inte dra upp blod i sprutan, så var det bara att injicera hela rasket i lugn takt. Sved och brände gjorde det, men sedan var det värsta över. Efter att ha samlat ihop nålar och sprutor och alkoholtussar och mig själv kunde jag konstatera att hela processen hade tagit 30 minuter. Jag hoppas att det går fortare imorgon när jag har ett jobb att gå till.

Min man var full av beundran och menade att jag är den coolaste person han känner. Nu var han kanske inte helt objektiv från början, men i alla fall. Kärlek och stöd. Det är min kropp som får nålar i sig, men vi är definitivt två om det här, två som vill bli föräldrar, två som kämpar. Och det gör att även injektioner av svidmedicin i arla morgonstund blir så mycket lättare att hantera.

One response to “Knarkigt värre – att injicera Cetrotide på tyska

  1. Låter hardcore, dubbelt så svårt på tyska också.

Kommentera

