Blommor och bin

Bi pollinerar blomma

Bi som pollinerar blomma. Bild från xlibber / Wikimedia Commons.

Alltså det där när man pratar om blommor och bin.  Vi, precis som jag föreställer mig att många andra IVF-par gör, diskuterar en del om hur vi skulle berätta för ett eventuellt framtida provrörsbarn, om hur det blev till.  Vi kommer nog vara ganska öppna om det redan tidigt, fast med en väldigt enkel förklaring, skulle jag gissa.

Men det där är ju hursomhelst något som man får ta om och när det blir aktuellt.  Fast det kan fortfarande vara bra att redan nu känna att det en dag kommer att vara självklart att berätta för barnet.  ”Naturligt = alltid bäst och finast” är en sådan där idé som varken Ebba eller jag riktigt tror på.

Och till skillnad från för andra par så är ju det där med blommor och bin en riktigt vettig liknelse för IVF, åtminstone för vår ICSI-process – det är ju inte biet som ”har sex” med blomman, biet är mer som biologen i labbet som sitter och pysslar ihop ägg med spermier.  Så, eventuella framtida lilla barn, det är som med blommor och bin.  Fast både mamma och pappa är blommor, och den poängen tror jag att många missar.

2 responses to “Blommor och bin

  1. Bra skrivet!

Kommentera

