Att längta på olika sätt

Idag var vi på kliniken på kontroll inför det kommande äggplocket. Jag tror att Ebba kommer att vilja skriva om det själv så småningom, så jag nöjer mig med att sammanfatta; vi har fått datum för äggplock på onsdag, det finns ett gäng ägg som växer, inte så många som vi hade hoppas men fullt tillräckligt för ett försök eller två.  En liten besvikelse när vi trodde att det borde ge bättre utdelning än förra gången, men annars så verkar det gå bra.

Vi har varit ihop rätt länge vid det här laget, Ebba och jag.  Det föll sig rätt naturligt att prata om att skaffa barn tidigt.  För mig.  Nu är den där rosenskimrande första tiden lite suddig i kanterna så här ett decennium senare, men jag är rätt säker på att jag nämnde ämnet redan under typ första månaden, innan vi flyttade ihop.  Hon minns säkert den exakta tidpunkten bättre än jag, misstänker jag, det där med att pojkvännen tycker att man skulle bli en bra mamma är nog inte något man missar.  För mig var det liksom så uppenbart hela tiden att jag inte kan sätta något särskilt datum på när jag bestämde mig.

Det visade sig att Ebba också har haft en längtan hela tiden.  En sån där stark längtan och villkorslös kärlek till en abstrakt idé om ett framtida litet liv.  Ebba ville ha en kattunge.  Så fort som vår livssituation och bostad tillät det.  Det där med barnlängtan kom för henne mycket senare vid en helt annan tidpunkt i vår relation.  Och nu är den en väldigt stark och förenande idé och önskan hos oss båda.

Nu är det tyvärr så att pälsdjur och jag funkar bäst på lagom avstånd.  Vi kunde snabbt konstatera att hennes föräldrars katt inte var någon hit.  Lilla katten gillade att sova mitt bland sängkläderna.  Jag förstår katten precis, jag tycker också att det är jättemysigt med en säng, men en säng som en liten katt har sovit i innan gör mig rödögd och kliande.

Ebba brukar säga att pälsdjursallergi är min sämsta egenskap.  Det säger hon fortfarande, trots att mina medicinska problem, sedan vi upptäckte dem 2011, numera även står i vägen för vår gemensamma barnlängtan.  Och efter att ha levt ihop med henne i rätt många år har jag liksom fått intrycket att det är hennes ärliga uppfattning. Att behöva IVF för att skaffa barn är ett problem som, faktiskt, är lättare att lösa än att inte kunna bo ihop med en liten katt.

Jag tillhör inte de som tycker att djurägare är fåniga, eller att djur är något slags ”barnsubstitut”, tvärtom, att ha husdjur är synnerligen givande och utvecklande på många sätt och gör en till en mer empatisk människa tror jag.  Vilket ju naturligtvis hänger ihop med föräldraskap men ändå är helt olika saker.

Det stod i tidningarna idag om att konceptet ”kattcaféer” har kommit till Tyskland, alltså att caféet har ett antal katter som kattvänliga gäster utan egen katt får umgås med.  Jag såg nog hur Ebba riktigt myste av förtjusning vid blotta tanken.  Jag ser framför mig hur vi barnvaktar en bekants barn någon gång, eller kanske har ett eget litet barn i vagnen, och hänger på ett kattcafé med välventilerad uteservering.  Det vore en lyckad dag för alla tror jag.

3 responses to “Att längta på olika sätt

  1. Så kul att även få den andra synvinkeln från ivf-processen. Manliga bloggare är sällsynta i sfären bland barnalängtare.

    Synd att nakenkatter inte ser så mysiga ut som de fluffiga. Annars kanske det hade kunnat vara ett alternativ för er? De är väldigt trevliga katter.
    Keep up the blogin’
    Ser fram emot Ebbas version av att glutta på blåsor!

  2. Jag har viss erfarenhet, både av att blogga och av att vara man i kvinnodominerade miljöer, så steget var väl kanske inte så långt för mig att ta. Det handlar nog mer om att känna att man har någon slags historia att berätta och idéer till flera blogginlägg på en gång, annars blir det ju inget av det. Det tog en stund för mig att nå fram dit, och krävdes också att vi började prata med lite fler av våra närmaste släktingar och vänner kring detta. Det hjälper när man ska samla tankarna.

  3. Pingback: En man i potatislandet! Och min barnlängtan | Ebbas potatisar

Kommentera

