Ruvardag 7. Den rosa elefanten.

Ruvardag 7. Dag 8 efter befruktningen. Enligt grafiken från Wikipedia som jag bloggade om i förrgår, är det idag eller imorgon som implantationen sker, om allt är som det ska. Om jag har riktiga småpotatisar på gång, har jag alltså en eller två kläckta blastocyster i livmodern, som idag eller imorgon kommer att fästa i livmoderslemhinnan.

Jag sa att jag inte skulle känna efter.

Jomenhejsan. ”Tänk inte på en rosa elefant”. Jag kan inte sluta tänka på den rosa elefanten.

Det pirrar i livmodern. Sticker lite. Det sticker lite i äggstockarna också. Ett tecken?!? Eller är det i tarmarna det känns?

Jaja. Den som väntar får se. 7 dagar till testdag. Jag har i alla fall lyckats behålla ruvarlugnet.

Baby-Elephant-Clipart_15

Tänk inte på en rosa elefant. I synnerhet inte en söt baybyelefant. Bild från clipartonline.net.

22 responses to “Ruvardag 7. Den rosa elefanten.

  1. Jag har en bra magkänsla 😉 bra jobbat med lugnet, det är banne mig ingen lått uppgift!
    Lycka till!!

    • Haha, jag vet inte vad jag har för magkänsla själv. Jag har aldrig varit bra på det. Statistik är så mycket enklare.
      Uppriktigt sagt vet jag inte om embryon fäster bättre om man är lugn. Men jag mår bra av att vara lugn i alla fall, så minst en individ vinner på det här…

  2. Ingen lätt uppgift skulle det givetvis stå 😉

  3. Nä Gud så söt liten elefant! 🙂
    Det är verkligen svårt att inte tänka på något som man önskar så starkt ! De gäller att hålla sig sysselsatt 🙂
    Kram

  4. Bejaka elefanten!

    • Att bejaka sin elefant är ungefär samma sak som att köpa tjugo test och genast kissa på ett, eller hur…? 😉
      Jag har bestämt mig för att tjuvtesta på onsdag. Helt vetenskapligt. Jag hade äggplock förra onsdagen. Äggplock = ägglossning i en normal cykel. 14 dagar efter ägglossning får man sin normala mens om man är en normal människa. 14 dagar efter sitt (eller någon annans) äggplock räknar man därför rimligen med sin normala beräknande-icke-mensdag och får därför kissa på en sticka helt vetenskapligt och kan alltså förvänta sig ett svar som faktiskt kan innehålla någon sorts väsentlig information. Hej elefanten.

      • Haha, ja, det också, men framför allt att våga njuta hoppfullt och vältra sig i kanske-symptom 🙂

        Onsdag blir en väldigt spännande dag!

      • Jo, du har rätt. Våga älska embryona så länge som det finns en chans…
        Onsdag är din riktiga testdag, eller hur?

      • Precis!
        Våga älska.

        Ja, det är då jag ska tappas på blod så Hcg och progesteron kan mätas inför rapport till kliniken.
        Och din riktiga är torsdag, eller hur var det?

      • Blodprov är ju bästa sättet. Hurra för onsdag! Jag skulle ha blivit blodprovad på fredag, men jag lämnade landet tillfälligt i stället. Så jag får kissa på stickor som en vanlig människa…

  5. Då kniper jag idag då!!! Och jag håller med loba 🙂

  6. Vad härligt med en rosa elefant!! Ja – bejaka den!!
    Nu kommer jag och är lite viktigpetter här och menar att när du gjort IVF så fungerar ju det lite annorlunda. Då är inte ruvardag 7, åtta dagar efter befruktningen. Befruktningen ägde väl runt för 9 dagar sen idag om du gjort ET? Beroende på om du sätter in ett 4-celligt embryo eller ett embryo med fler celler.

    Stor lycka till kram från mig!!

  7. Men jösses, jag ser ju nu att du skrivit dag 8 efter befruktningen och det stämmer ju! FÖRLÅT! Jag är lite borta, borde gått och lagt mig istället för att sitta och nagelfara din blogg. En jättefin blogg förövrigt!!

    • Meh, nu blev det knas med svaren. Min kommentar nedan var som svar till din första kommentar. Jag borde också sova 🙂
      Tack för att du gillar bloggen!
      Jag tror att vi är helt överens om hur man ska räkna nu 🙂 Inte för att det är speciellt uppenbart alls, men vi gör så gott vi kan.

  8. Det är inte jag som har hittat på testdagen… det är min fertilitetsläkare. 🙂 Om jag hade varit i närheten av kliniken då hade jag gått dit och gjort ett blodprov. Nu är jag ute och reser, så det går inte. Alltså får jag testa på egen hand.
    Men jag tror att läkaren drar till med lite marginal… Så att det blir tydligt positivt eller negativt och inget halvdant. Se mitt resonemang i svaret till Loba ovan för detaljer.

  9. Vill bara påpeka att lutefasen är extremt olika. 10-16 dagar vill jag minnas att jag läst. Själv har jag haft 12 dagar de ggr jag vetat att jag haft ägglossning. Just saying! 🙂 Så testa på du på onsdag! Jag hoppas verkligen, verkligen att det är tid för ert plus denna gång!

    • Hmm… Jag undrar om lutesfasens längd har någon koppling till hur lång tid det tar innan moderkakan börjar producera hCG, vilket ju är den relevanta faktorn för testet…. Hmmmmm…. Nu fick jag något nytt att fundera på 🙂

  10. Pingback: PCOS, lutealfas och behovet att äta choklad | Ebbas potatisar

  11. Pingback: Intet är som väntans tider? Fast nu handlar det mest om Google. | Ebbas potatisar

Kommentera

