Cykeldag ett. Start för frysförsöket

Så kom den, mensen. Cykeldag ett idag. I morgon blir det medicinstart med östradiol. På tolfte dagen upptining av våra embryon, alla fyra, för blastocystodling.

Om tio månader är vi kanske föräldrar, min man och jag. Om allting går som vi hoppas. Om tillräckligt många embryon överlever upptiningen. Om ett eller två blir blastocyst(er). Om återföringen går bra. Om det blir ett plus. Om graviditeten går bra. Om barnet och jag överlever förlossningen.

Vi har gjort två IVF-försök, med hittills tre återföringar. Det kommande frysförsöket blir vårt andra försök med tinade embryon, det fjärde försöket totalt. Ur mig har plockats nitton ägg, elva har befruktats, varav fyra är i frysen nu. Vi har fått två minus, och ett svagt svagt plus som blev minus dagen därpå. Vi har hoppats och vi har gråtit. Nu ska vi försöka igen.

Man blir ödmjuk inför livets skörhet när man är mitt uppe i en IVF-process. Om det finns arroganta IVF-bloggare därute, så har jag i alla fall aldrig sett dem. Från dem som har upplevt ofrivillig barnlöshet har jag bara sett empati och förståelse inför tillvarons alla aspekter.

Livet är så skört, i synnerhet det ofödda. Jag tänker på alla fina människor därute, som kämpar och upplever sorger som är mycket värre än ett minus vid försökets slut. Det har varit många sorgliga besked i bloggosfären på sistone. Mina tankar finns hos er alla.

Nu är det dags för oss att börja hoppas igen. Hålla varandra i handen och förbereda oss för återföringen. Leva i tacksamhet för varje dag med hälsa och kärlek. Våga älska embryona så länge det finns en chans. Ta ett steg i taget, tillsammans.

Det är dag ett av frysförsöket idag.

20 responses to “Cykeldag ett. Start för frysförsöket

  1. Önskar er all lycka!

  2. Håller tummar och tår för er även denna gång. Vet hur det känns allt för väl att få minus flera gånger. Och visst har det varit mycket hemskt som hänt i vår bloggvärd på sista tiden. Man blir så ledsen och det är så svårt att förstå hur livet kan vara så hårt och orättvist mot vissa.
    Kram och kämpa på!

  3. Lycka till!!! Jag tror stenhårt på blastocystodlade embryon!!!

  4. Hade ingen aning om att det även gick att tina och sedan odla vidare i värmeskåpet. Som vanligt blir en upplyst här på bloggen. Kram
    http://omlivetefter.blogspot.se

    • Jag var inte heller säker, men vår läkare gillar blastocyster, så vi tänkte att vi skulle fråga. Och när både hon och embryologen nickade entusiastiskt så tänkte vi att det nog går bra. Egentligen är det ju inte konstigare än att man tinar embryon som får växa till blastocyster i livmodern. Vilket är ganska jättekonstigt som det är.

  5. Ni har mina tummar!

    Kram

  6. Alla de ljusaste, mest hoppfulla embryoälskartankar till er!

  7. Brukar läsa din/er blogg och håller tummarna med er hela tiden.
    Jag blev själv gravid mha ivf, dock till vår stora lycka på första försöket efter 5 års ofrivillig barnlöshet. Jag kan inte ens tänka mig hur otroligt svårt det måste vara att försöka igen och igen. Ivf är ingen lätt process! Jag tyckte det var fruktansvärt… men också helt underbart då det gick vägen!

    Jag önskar er inget mindre än att ni ska få uppleva det jag och min man får. Kommer fortsätta hålla mina tummar och hoppas att det är ert/era guldembryo/(n) som återförs den här gången!

  8. Stort lycka till nu, fjärde gången smäller det till. Det har jag bestämt!

  9. Åh så härligt att komma igång! Men, östradiol? Menar du östrogen måntro? 😉
    Håller tummarna för dig!!!

    • Nej, jag menar östradiol. 🙂 Men det är ett östrogenhormon, så det är också rätt. Östrogen är samlingsnamnet för östradiol, östriol och östron. Östradiol är viktigast och ofta när man säger östrogen menar man nog östradiol. Det är östradiolhalterna som i allmänhet är viktiga i menscykeln…
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Östradiol
      Estradiol heter det på engelska (och tyska).
      Hepp!

Kommentera

