Men vad FAN

Jag gillar att slänga in lite tyska uttryck i min blogg ibland. Lite som kontrast mot all slentrianengelska som används i Sverige i de mest skilda sammanhang, men mest för att min man och jag, när allt kommer omkring, bor i Tyskland. Tyska är vårt samhällsvardagsspråk. Vi handlar mat på tyska, går till banken på tyska, åker kollektivtrafik på tyska, får pensionspoäng på tyska, försöker förstå bussförseningshögtalarutropen på tyska, genomgår IVF på tyska.

Men jag vet också att inte alla våra bloggläsare förstår tyska, så jag brukar kolla vad Google translate säger om saken, ifall någon vill veta. Nu senast resulterade det i en indragen tysk mening och en megastor Google translate fail (för att öka mängden slentrianengelska i bloggosfären).

Betrakta bilden nedan (klicka för läsbarare version).

Detta är inte en korrekt översättning.

Detta är inte en korrekt översättning.

”Paare mit einem Kinderwunsch” är den tyska mening jag försöker översätta. Kinderwunsch är det tyska uttrycket för ofrivillig barnlöshet, ordagrannt barnönskan. Vad jag har skrivit på tyska borde översättas ”Par med en barnlängtan” eller ”Ofrivilligt barnlösa par” (vilket är vad man skulle säga på ledig svenska). Google translate översätter det till ”Par med barn”. Menvafan. Jag härsknade till så mycket att jag anmälde översättningen som stötande… Överkänsligt och barnsligt, jag vet. Men korrekt översatt är det inte!

Det här skulle kunna bokföras under kategorin dagens I-landsproblem i IVF-världen. Det finns så mycket värre bekymmer man kan ha som ofrivilligt barnlös. Men det är också en liten, irriterande påminnelse om att det skrivs så lite om infertilitet på flerspråkiga sidor, att Google translate inte klarar av att översätta ens de mest grundläggande begreppen. Marginaliserad grupp var det. Vi kan inte ens översätta vårt dilemma till andra språk.

Borde vi nätverka internationellt? Skrika på flera språk samtidigt?

3 responses to “Men vad FAN

  1. Heja Ebba! Helt rätt att rapportera!
    Jag svarade dig på bloggen också, men det är en 5 dagars vi får tillbaka. PGD analysen tar något dygn bara. En cell skickas för biopsi dag 4(kanske för helgen kommer mellan) och tillbaka dag 6 om dag1 är dagen för ÄP.
    Vårt kommer vara odlad från fredag till onsdag, så detkommer ha gonat 5,25 dygn cirkus.
    http://omlivetefter.blogspot.se

  2. Pingback: International Infertility Film Festival | Ebbas potatisar

Kommentera

