International Infertility Film Festival

Borde vi nätverka internationellt? var min avslutande fråga i förra inlägget. Givetvis googlade jag genast ”international infertility” för att se om det finns några internationella rörelser för ofrivilligt barnlösas rättigheter. Jag hittade inte så mycket politik, för jag blev distraherad av International Infertility Film Festival på YouTube. Ett helt gäng kortfilmer om ofrivillig barnlöshet. Tyvärr verkar initiativet ha somnat in runt 2007, men filmerna finns kvar. Drygt tjugo amatörkortfilmer om ofrivillig barnlöshet av väldigt varierande stil och kvalitet. Många är musik med visad text. Alla är tänkvärda.

If we scream” är min favorit. Konstfilm med all IVF-ångest destillerad till några få minuter.

My aunt Jane knows more than my RE” är en liten visa med hög igenkänningsfaktor. Min man och jag funderar på att öva in en egen version och sjunga varje gång folk kommer med ”goda råd”. (RE är en förkortning för reproductive endocrinology, så RE i detta sammanhang översätts lämpligen med fertilitetsläkare).

11 responses to “International Infertility Film Festival

  1. Kul, ska tipsa om det här på min blogg också! Vad spännande det skulle vara om det fanns ett årligt konvent, typ i Las Vegas, för infertila, där hundratals par från hela världen träffades och utbytte erfarenheter. Det har ju för andra ”grupper” faktiskt inneburit att deras frågor kommit upp på den politiska dagordningen, ökat förståelsen och kunskapen i samhället. Jag tänker på exempelvis kortväxta.

    • Tipsa på!
      Det skulle behövas en internationell förening som Barnlängtan för oss ofrivilligt barnlösa. Det kanske det gör också, jag blev ju distraherad som sagt. Fast det är ju lite svårt med uppslutningen kanske. Kortväxta är ju uppenbart kortväxta och behöver skydd mot diskriminering p.g.a. det. Ofrivillig barnlöshet syns inte och få av oss vill outa vår barnlängtan för att det är så privat.

      • Exakt! Men ta till exempel homosexualitet. Det var ju inget människor pratade om eller ville skylta med länge, till och med fortfarande, långt efter att det faktiskt avkriminaliserades. Även om bakgrunden inte är helt densamma, så handlar det ändå om att bryta med normer.

        Homorörelsen bygger ju på att människor går samman och är ”stolta” och ”öppna”. De försöker tvätta bort smutsstämpeln och gör något privat, sin sexualitet, till något offentligt, för den goda sakens skull, för att göra politik av sin situation och skapa förändring. Tänker att det borde ske vad gäller barnlöshet snart också.

        Men, som vi varit inne på tidigare. Det är ju inte för alla att stå på barrikaderna. Jag tror inte att jag pallar det ännu!

      • Jag skrev ett lite längre svar om din liknelse med gayrörelsen som kommentar till din bloggpost.
        Vad gäller att gå ihop och vara stolta – skäms man för att man gör IVF? Jag har sett mycket kvinnligt självförakt i bloggosfären, men handlar inte våra problem snarare om att beslutsfattare och opinionsbildare helt enkelt inte begriper vad saken handlar om? Nu kanske jag är en sådan där naiv typ med alltför många högskolepoäng, men jag tror att det är lite folkbildning som behövs. Och en lobbygrupp hjälper då. 🙂

      • Håller med precis! Är så pepp på lobbygrupp, samtidigt som jag känner att jag inte orkar vara så öppen med allt ännu, men kanske om ett tag : ) är du pepp?

      • Inte så pepp på att outa min barnlängtan. Desto mer pepp på att agitera anonymt. Jag tror att min man och jag kommer att vara väldigt öppna med hur vårt barn kom till, om vi lyckas med IVF. Då kanske jag står på barrikaderna utan anonymitetsskydd… Eller så kommer jag att vara alltför upptagen i småbarnsföräldersekorrhjulet…

  2. http://www.globalivf.com

    Där finns en del info om man vill läsa.

    • Intressant! Det verkar vara mer av en informationsportal, vilket är nog så viktigt. Jag letade mer efter en lobbygrupp. Men det är bra att veta att det finns människor som tänker på IVF i internationella termer.

  3. Måste kolla in den visan, låter klockrent! 🙂

    • ”She graduated from Google med school… My aunt Jane knows more than my RE… If I just stopped trying so hard, if I just stopped trying so hard, I’d get pregnant”.
      Känns igen? 🙂

Kommentera

