Vecka 2 (1+0)

Nej, jag är inte gravid (än). Men det här med hur man räknar graviditetsveckor är faktiskt knasigt. Man räknar ju graviditeten från sista mensens första dag. I graviditetsvecka 1 hade man alltså inte ens haft ägglossning än. Men så fort man får ett plus på stickan så hamnar man bums i vecka 5 (eller 4 om man tjuvtestar).

Om det kommande frysförsöket lyckas (om min kropp är redo, om tillräckligt många embryon överlever upptiningen, om de blir fina blastocyster, om jag blir gravid, om om om) så kommer jag just nu att ha varit gravid i vecka 2 (1+0) då. Det är så snurrigt att grammatikens tempusformer inte ens räcker till. Jag behöver ett futurum exaktum preteriti i konjunktiv fast med omvänd tidsordning. Kausalitetslagarna är satta ur spel. Verkan kommer före orsak. Vad som kommer att hända i framtiden ändrar retroaktivt vad jag är nu – gravid i vecka två, eller bara alldeles vanligt ogravid på östradioltabletter.

Det är faktiskt alldeles vansinnigt.

6 responses to “Vecka 2 (1+0)

  1. Håller med! Vem kom på den tidsräkningen. Ägglossningen hade varit mer logisk.

    • Jag kan förstå att läkare gillar att räkna från något som är synbart och mätbart och som de flesta minns, men knäppt är det likafullt.

  2. Och blir du gravid – peppar peppar – så blir inte räkningen mer logisk. Såsom de beräknar mig nu hade jag ägglossning och mens samtidigt. Kan _garantera_ att inget spännande hände under mensen…

    Kniper alla tummar för fortsatt ologisk tideräkning!!!

    • Jag läste om det där i din blogg… Galet. Jag kan ju förstå om läkare inte litar blint på vad varje patient säger, för en del är vimsiga eller glömska eller ljuger av märkliga skäl. Men du har ju längtat efter barn länge och har koll på hur reproduktionssystemet och din cykel funkar. Det känns ju som att det är större risk att läkaren har mätt fostret fel än att du inte har koll på när du hade ägglossning och sex…

  3. Hej! Nu har jag läst igenom så gott som hela din blogg och skrivit kommentarer här och där. Ni skriver bra, både du och din man! Jag är glad att jag hittade hit nu när jag ramlat in i barnlöshetsbloggvärlden igen efter ett av ganska många långa uppehåll.

Kommentera

