Ruvardag 1. Att bära en guldklimp.

Imorse vaknade jag alldeles för tidigt och funderade på om några embryon hade överlevt. Fyra odlades från i torsdags. Skulle det vara några kvar?

Vi åkte till kliniken, sprang nästan ihop med embryologen i receptionen och Dr S log mot mig när sköterskan räckte mig ett smärtstillande stolpiller inför överföringen. Om de låter en ta ett stolpiller måste det ju vara för att det finns något att överföra, eller hur?

Och jo, det fanns något att överföra. Av våra fyra befruktade ägg hade ett blivit en fin blastocyst. Den finaste lilla cellklump jag någonsin sett. Det var helt normalt att det bara blev en, sa Dr S. Hon brukar räkna med att sex befruktade ägg blir två blastocyster, så fyra befruktade ägg borde alltså blir 1,5 blastocyster, men blastocyster är ganska digitala till sin natur och förekommer bara i heltal, så en enda var ett vettigt utfall. Nu vet vi dessutom att våra ägg och spermier i gynnsam förening faktiskt kan bli något som växer bortom tredje dagen, och det är skönt att få det bekräftat.

Blastocyst

Vår blastocyst, odlad torsdag – måndag.

Sedan gick allt på rutin i ett flygande fläng. Av med byxorna, inrullad i operationsrummet, upp i gynstolen, inte dö av smärta alls när Dr S kollade livmoderhalsen. Vi fick se petriskålen på en skärm och läste att det stod rätt namn på kanten. Och så fick jag min lilla guldklimp och min man pussade mig på pannan och jag blev tillbakarullad till uppvaket med order att vila i tio minuter. Och så var det med den saken.

Nu ruvar jag. På en blastocyst. Graviditetstest 18 oktober.

20 responses to “Ruvardag 1. Att bära en guldklimp.

  1. Lycka till! Fast nä, det där lät som att det är ett lotteri eller något… Håller tummarna låter bättre 🙂

  2. Åh så spännande. Har stor tro på denna lilla blasto.

  3. Åh vad roligt, och spännande! Om två veckor så… Jag håller tummarna!

  4. Spännande! jag håller mina tummar för er!!

  5. Hoppas och hoppas på att det här går vägen!

  6. Härligt, all lycka till er!

  7. Grattis! Nu håller vi tummarna 🙂

  8. Härligt! Kniper tummar!!

  9. Åh, lycka till. Sökte på äggplock o kom in till din blogg.. Själv sitter jag på tåget hem igen efter besök på su. Äggplock för mig samma dag som du ska testa.. Lycka till, till oss båda!

Kommentera

