Ruvardag 5 och 6. Det går inget bra, det här

Utan någon som helst rationell anledning, har jag fått för mig att allt har gått åt h-vete den här gången med. Allt känns vanligt i kroppen. Sådär som det alltid gör, och speciellt när jag inte är gravid efter en behandling.

Jag bara gråter.

Det är som att det blir jobbigare och jobbigare för varje behandling. Först grät jag när jag började blöda efter en behandling. Sedan grät jag när tjuvtestet visade minus. Nu gråter jag när jag inte ens är halvvägs genom ruvningen.

Hur länge kan man orka? Jag har ju inte ens gjort speciellt många behandlingar. Två IVF-cykler, fyra återföringar.

Jag är spänd som en fiolsträng och blir ospecificerat nervös av allting. Det finns ingenting som stressar mig egentligen, inte mer än vanligt. Igår somnade jag av utmattning i soffan under matchen mellan Österrike och Sverige. (Zlatan vann visst. Bra gjort). Sov vidare i sängen till klockan 9 i morse. Jag har nog sovit 11 timmar i natt. Trött är jag ändå.

Tanken på att sticka tjugo nya sprutor i magen är outhärdlig.

Tanken att vi aldrig skulle bli föräldrar är även den outhärdlig.

Hur jag än tänker, är det outhärdligt, för att parafrasera Kirkegaard.

Min man tröstar och peppar. Pussar den progesteronsvullna magen. Bara för att jag kanske inte är gravid är ju det inte ett skäl att inte pussa magen. Jag är hans hjältinna, säger han. Han är min livlina.

Det här är livet, sådant det är. På många sätt är jag en priviligerad människa. Den finaste mannen i världen älskar mig. Jag har ett intressant jobb, goda vänner, en underbar familj. Min man och jag är friska (förutom infertiliteten).

Om det här inte har lyckats ska vi vänta till efter jul med nya försök. Vi behöver andas. Jag behöver äta mögelost och gravad lax och doppa fingret i äckelsmet utan ångest. Men tanken på en jul till utan barn får mig att gråta.

16 responses to “Ruvardag 5 och 6. Det går inget bra, det här

  1. Jag känner med dig Ebba, och förstår dig. Det går liksom inte att tänka på utgången, på den definitiva framtiden. Så det blir att leva lite i ett vakuum. Men tänk om det är nu det funkar, åh vad jag hoppas för er! Styrka & pepp!

  2. Jag tror att efter två behandlingar händer något psykiskt med ivf-kvinnan. Allt blir tuffare! Man står inte ut med tanken på en ny behandling, och mår fysiskt dåligt av längtan efter det där barnet man försöker skapa.

    Jag har märkt det ganska tydligt i bloggar, och har till och med läst en läkares utlåtande om att tiden efter andra IVFen i regel blir en brytpunkt för paret. En tid för paus och eftertanke, och funderingar angående hur länge till man ska orka.

    Jag har inte många peppande ord att säga Ebba till det du skriver, för jag vill inte förminska det du säger eller få dig att tro att det inte är okej att känna som du gör- för det är det verkligen! Men jag måste flika in att det är allt utom kört, och en graviditet känns ju ofta precis som innan mens. Jag hoppas verkligen, för din och din mans skull! Men jag vill också säga att dina tankar är helt logiska och att du inte är ensam! IVF är en riktig bitch!!! Och det blir tuffare och tuffare…. Desperatheten ökar, och behandlingarna blir mer olidliga. MEN, på något konstigt sätt lyckas man förtränga det jobbigaste och kasta sig in i leken ytterligare en gång. Kanske är man galen? Galen av längtan..

    Jag tycker att det är en bra reservplan att pausa. Att inte behöva oroa sig för äckelsmet, mögelost och gravad lax. 😉 en paus behöver vi alla. Ofta efter ivf 2.. Ta hand om varandra nu Ebba, och låt din fina man fortsätta pussa på din kanske-gravida mage.
    Kram

    • Vi har ju tagit paus. Mellan minus efter sista FET i IVF-cykel 1 och första sprutan i IVF-cykel 2 gick det drygt ett år. Paus är inte så mycket en reservplan som den enda rimligheten för oss. Ingen unik desperation, det här. Men min verklighet.
      Tack för pepp!

  3. Någonstans normaliseras det som inte är normalt, man vänjer sig, människan gör ofta det. Den press, frustration, rädsla och sorg som genomsyrar- och ibland lamslår den ofrivilligt barnlösa är långt utöver det vanliga. Var ödmjuk inför dig själv och allt du genomgår. Du är enormt tuff och även tuffa behöva vila och tid för återhämtning.

    Jag skickar styrka åt ert håll och jag hoppas innerligt att det är nu det händer. Nu.

    Kramar

    • Jag inbillar mig att jag är bra på att vara lyhörd inför mina egna känslor. Just nu är jag irrationellt ledsen, och då är det så. Mycket kan man göra i livet, men om man ljuger för sig själv har man förlorat på alla plan.
      Styrka behövs. Tack.

  4. Ta hand om er, försök att inte tänka så långt fram, en sak i taget. Även om det är sjukt svårt, försöker jag dela upp eländet. Även om det bara fungerar korta perioder, får vi välbehövliga andningshål!

  5. För varje smäll faller man lite djupare, lite hårdare. Hjärtat trasas och man orkar mindre och mindre. Ovanpå det kommer påverkan av tillförda såväl som egna hormoner.

    Tro fan att du gråter. Det gjorde jag oxå, mycket och ofta.

    Pauser är bra. Paus för hjärtat och hjärnan, semester från allt vad fertilitetstankar heter.

    Jag önskar så att du slipper gråta mer.

  6. Ja, man blir snabbt trött på att gråta…

  7. Hej, jag förstår hur du känner, även om det känns avlägset nu. Jag har gjort ivf+fet+ivf och det var på den sista som det äntligen blev ett barn 🙂 Jag tänkte säga att det kan hjälpa att göra nåt som hjälper stressen. Jag gjorde akupunktur genom hela sista behandlingen, lyssnade på motivationsskivor, använde mig av visualisation. Låter flummigt kkanske, men det hjälpte även mig att slappna av. Lycka till.

    • Hej Jenny!
      Grattis till lyckat IVF!
      Jag förstår att du menar väl, men… har du läst min blogg? Om det saknas vetenskapligt stöd, så fungerar det inte. Det vetenskapliga stödet för akupunktur och positivt tänkande är högst begränsat, så det får inte mina pengar. Jag vet vad som gör mig stressad: att ruva på en blastocyst och tro att jag inte har blivit gravid och därför tänka på nya behandlingar eller ett liv som barnlös. Nålar i ryggen (eller öronen, eller händerna) hjälper inte mot det. Inte motivationsprat heller.
      Om du har hittat en metod för att hantera just din stress, så är det naturligtvis bra för dig. Jag hoppas bara att du inte betalade dyra pengar för behandlingarna.
      Själv hanterar jag min stress genom att diskutera medicinska aspekter med min läkare. Ventilera min personliga ångest med min man, vänner, familj och i bloggen. Dricka grönt te under en filt i soffan. Läsa böcker, se filmer och spela datorspel som inte handlar om barn eller barnlöshet. Gå långpromenader. Skratta så jag nästan kiknar med min man. Det fungerar för mig, förutom ibland, när allting bara blir för mycket. Men jag tror inte att det som fungerar för mig fungerar för alla. Den vetenskapligt belagda långsiktigt stressreducerande effekten i att dricka grönt te finns inte vad jag vet. Det känns bara mysigt för stunden, och ibland är det gott nog så.
      Minska stressen är bra, för ens egen skull. Det här är ju ändå det liv man lever. Den ultraeffektiva antistressmetoden som fungerar för alla väntar vi ännu på. Fram tills dess tycker jag att man ska vara mycket vaksam innan man betalar pengar för avslappningsbehandlingar som inte rekommenderas av läkare.

  8. Hej! Jag har inte läst din blogg så länge så jag ber om ursäkt att jag inte känner till hur du känner om alternative therapies etc. Det var inte meningen att göra dig upprörd, och jag menade inte heller att dessa metoder skulle hjälpa att få ett ivf att lyckas, jag menade mest att det *kan* hjälpa en del att slappna av och inte stressa så mycket. Jag vet att det hjälpte mig.
    Personligen tycker jag att akupunktur, och andra behandlingar som jag har gjort (inte i samband med fertlitet),har varit mycket värt pengarna för mig, precis som en yoga-class är värd pengarna för många.
    Vi är alla olika, och tror på olika metoder. Jag behöver ingen vetenskap för att veta vad som funkar när JAG är stressad. Förlåt igen om min kommentar gjorde dig upprörd, det var inte meningen.
    Jag hoppas du får ditt plus snart.

    • Hej Jenny!
      Ingen fara, jag tog inte illa upp! (Och jag förstod att du menade akupunktur mot stress, inte för att förbättra IVF-resultatet i sig. Annars hade jag varit betydligt surare…)
      Stresslindring är, precis som du säger, någonting som är synnerligen individuellt. Men att försöka nå stresslindring med en metod man inte gillar, brukar inte bli bra. Därav mitt akupunktur, nej tack. Jag skrev ett ganska långt inlägg om vetenskaplighet, men det var visst länge sedan nu. Det finns här: https://ebbaspotatisar.wordpress.com/2013/06/01/ett-par-ord-om-vetenskaplighet/
      Alla gör som de själva vill. Och i min blogg argumenterar jag för mina övertygelser. Högljutt. 🙂

  9. Men inte behöver väl du Jenny be om ursäkt för att du vill hjälpa och ge råd om vad som får dig att må bra. Det blir ju lite svårt att ge dig Ebba råd och tips om du negligerar alla åsikter som inte har vetenskapligt stöd. Tycker att din ton är lite trist mot oss läsare. Har du ens testat akupunktur, zonterapi eller något annan alternativ behandling? Antagligen inte och hur kan du då veta om du blir mindre stressad av det? Lina

    • Hej Lina!

      Jag tror att Jenny förstod att någon som precis har taggat sina två senaste bloggposter med ”ångest” förmodligen är ganska skör. Jag tror att Jenny hellre bad om ursäkt en gång för mycket än en gång för lite. Jag uppskattar det, för jag är skör just nu.

      Jag är ledsen om du uppfattar min ton som trist, men jag kommer att fortsätta att propagera för vetenskaplighet i min blogg, och förklara varför jag inte gör alternativmedicinska behandlingar. Jag har inte fått intrycket att ”ni läsare” tar illa vid er av mitt ställningstagande för vetenskapligt baserade metoder, vilket är konsekvent och inte alls riktat mot enskilda personers råd eller kommentarer. Tvärtom har jag fått mest positiv respons när jag skrivit om just vetenskap. Jag inbillar mig till och med att en del läser bloggen just för vetenskaplighetens skull.

      Jag hoppas naturligtvis att du vill fortsätta läsa.

Kommentera

