Ruvardag 7, 8 och 9. Rapport från ett källarhål

Nä, det går inget bra det här. Jag grät bort helgen. Igårkväll grät jag tills jag knappt kunde andas. Det går inget bra helt enkelt.

Men när jag gick hem från jobbet idag hände något. Jag traskade i duggregnet och funderade över var jag hade förlagt mitt paraply och hatade hela världen sådär i största allmänhet. Jag mötte en gravid kvinna såklart. Just henne hatade jag inte. Det regnade i alla fall och mitt paraply var påtagligt någon helt annanstans. Och då, mellan ett regnklafsigt steg och nästa, blev det plötsligt lättare att andas. Varje minus har jag upplevt som en tomhet, en graviditet som helt enkelt inte är där. Nu var det som att tomheten vidgades till en lätthet med spänst i stegen. Det var inte en lätthet jag hade önskat, för jag vill ju vara gravid, men ett andningshål.

När det blir minus på stickan och blod kommer jag nog att gråta igen. Jag kommer att gråta många gånger, för det gör man som ofrivilligt barnlös. Men det är skönt att veta att min kropp klarar av att sätta ångesten på paus ibland. Det är skönt att kunna andas mitt i mitt privata helvete.

I morgon bitti ska jag tjuvtesta.

14 responses to “Ruvardag 7, 8 och 9. Rapport från ett källarhål

  1. Fy satan vilket helvete det är med barnlöshet och ivf-behandlingar. Ett riktigt jävla rent helvete. Jag håller allt jag har för dig imorgon.

  2. Ååh Ebba, vad jag hoppas och önskar att ni ska få lyckas denna gång! Många Kramar/N

  3. Eller så gråter du en massa pga att det är så din kropp reagerar med oändligt mycket gravidhormon i sig?! Att du glömde paraplyet kan också vara preggoförvirring..
    Jag hoppas SÅ att det är er tur nu, tänker på dig flera gånger om dagen trots att vi inte känner varandra..
    Håller tummarna! kram.

    • Hej Kajsa, tack för ditt pepp! Nu hade dumma WordPress spamklassat den här kommentaren (varför, kan man fråga sig, det är ju en ytterst normal kommentar utan svärord eller spamlänkar) så jag såg den först nu… Det gick ju inte så bra med mitt ruvande den här gången. Jag hoppas i alla fall att du kan kommentera i fortsättningen, nu när jag har godkänt en kommentar från din nya mejladress. Du kan väl mejla mig annars, om det verkar som att jag censurerar dig i fortsättningen (för det gör jag inte).
      Kram

  4. Jag har inte gett upp än, tummarna hålls fortfarande! Lycka till nu!

  5. Lycka till med tjuvtestet! 🙂

  6. Pingback: Intet är som väntans tider? Fast nu handlar det mest om Google. | Ebbas potatisar

  7. Pingback: Vanligheten och illamåendet (ruvardag eh 9 kanske?) | Ebbas potatisar

Kommentera

