Från början var vi alla bara ett r*vh*l

Såhär efter ett minus känner jag mig lite lagom sur och respektlös inför allt som har med embryon att göra, så det är dags för mig att dela med mig av ett fascinerande faktum:
En gång i den tidiga början av vår embryoutveckling, var vi ingenting annat än en analöppning.

Den tidiga embryologiska utvecklingen är lika för alla djur: Extremt förenklat börjar det med att embryot delar sig till 16 likadana celler, som kallas morula. Dessa blir sedan en blastula (blastocyst hos ryggradsdjur) som är en cellklump med ett hålrum i mitten. Nästa steg är att cellagret på ena sidan viks inåt och bildar en gastrula, som en sorts strut av celler i två lager. Det är i det här stadiet som utvecklingen skiljer sig åt mellan olika sorters djur.

Alla ryggradsdjur (inklusive människor) är så kallade deuterostomer. Det innebär att gastrulans hålrum så småningom blir det färdiga djurets analöppning. Det fanns alltså en tid i vår tidiga embryologiska utveckling då vi inte var något annat än ett r*vh*l.

I ett visst stadium av embryoutvecklingen var vi ingenting annat än ett rektum.

I ett visst stadium av embryoutvecklingen var vi ingenting annat än en analöppning.
Bildkälla: Jag vet faktiskt inte. Den här bilden blev viral på sociala medier i juni 2013 och jag har inte lyckats lokalisera originalkällan. Om du vet vem som skapade bilden, var snäll och lämna en kommentar, så att jag kan ange korrekt ursprung.

Det är ju alltid något att tänka på när man ruvar. ”Om allt går bra är mitt framtida barn bara ett enda rektum just nu”.

(Djur som inte är deuterostomer är antingen djur utan genomgående mag- och tarmkanal, som maneter, eller protostomer, exempelvis insekter, där den ursprungliga inbuktningen så småningom troligtvis utvecklas till munnen).

11 responses to “Från början var vi alla bara ett r*vh*l

  1. Eller som galenskaparna hade sagt, ”från början var vi alla gaser”. Men det är logiskt egentligen, all skit ska ut någonstans 😉 man måste ha någonstans att göra av avfallet innan man börjar växa ordentligt!

    • Jag är ett stort Galenskaparna & After Shave-fan, men just den sången hade jag missat. Lite googlande senare är det åtgärdat. Tack för tipset, det var ju jättekul!
      Här är en youtubelänk för alla andra som inte förstod referensen:

      Men åter till sakfrågan: jo skiten ska ut 😉

      • Haha, jag visste detta 😉 När du skrev inlägget och hänvisade till dagens horoskop. Många av deras låtar finns på Spotify! Har inte sett ”Lyckad nedfrysning av Mr Moro” men till musiken sett är det en av de bästa! Annars är det stinsen brinner och Åke från åstol som är mina favoriter.

      • Lyckad nedfrysning… är fantastisk. Jag är annars ganska Macken-partisk. Det ska va gött å leva-visan är en av de bästa som någonsin gjorts om du frågar mig.

      • Usch jag anar hur du mår nu… Vill bara skicka en styrkekram!

        Och så vill jag fnissa lite. Jag gillar verkligen dina bakom-kulisserna inlägg!!

      • Tack för ditt stöd. Vissa dagar upp, andra dagar ner. Jag vet att du har varit här, du med.

      • Ja det ska gudarna veta… Tänker på er!!

  2. Hahaha, helt fantastiskt. Och befriande. Märkligt bara att vissa individer verkar fastna i detta stadie även om de utåt sett verkar fullständiga vuxna…

  3. Haha! Där har vi förklaringen till en del rövhål att vandra omkring i ett par skor. Tack för ett informativt och roligt inlägg:-)

Kommentera

