Ofrivillig barnlöshet i radion

Häromdagen kom jag mig äntligen för med att lyssna på radioinslaget om ofrivillig barnlöshet där Kajsa (labbstorken) medverkar tillsammans med Matilda från föreningen Barnlängtan Stockholm.

Oj, vad jag är glad att jag lyssnade. Kajsa och Matilda pratade så klokt om sina IVF-erfarenheter. Eva Rusz, programledaren, var dåligt påläst tycker jag, men Kajsa och Matilda kompenserade väl. Somliga som ringde in till programmet var lite märkliga, andra djupt tänkvärda. En person gjorde speciellt intryck på mig: En ensamstående lesbisk kvinna, som ringde in och berättade om sin enorma barnlängtan. Hon hade bestämt sig för att skaffa barn på egen hand och raggade därför upp en kille på krogen en dag när hon hade ägglossning. De kom ända in i hennes sovrum, men när hans kalsonger åkte av bröt hon ihop. För hon ville ju inte ha sex med honom, eller någon man i hela världen. Hon ville bara ha ett barn.

Man kan fnissa åt det dråpliga i situationen. Men sådan är den, barnlängtan. Det värker tills man är beredd att pröva nästan vad som helst. Om jag hade varit lesbisk och singel hade det kanske varit jag. Nu är jag hetero och gift, så skillnaden är att jag sticker sprutor i magen istället, sväljer tabletter, tar progesteronvagitorier.

Jag hoppas att kvinnan som ringde in hittar till Storkkliniken i Danmark efter Kajsas och Matildas goda råd, och att hon får sitt längtansbarn.

Jag önskar att alla som längtar får bli föräldrar till sist.

8 responses to “Ofrivillig barnlöshet i radion

  1. Fina ord, som vi tackar så otroligt mycket för! [Verkligen, Tack!!].. Och den sista meningen, ja den håller jag extra mycket med om!

  2. Men hjälp vilka tomtar som ringde (vissa av dem). Fast alla får ju lov att ha åsikter. Men det stinger lite att höra dem. :/

    • Tyvärr finns det ju ganska många som hyser liknande åsikter. Men många som vill hjälpa oss också. Jag blev ändå glad av programmet till sist.

  3. Fantastiska barnlängtan! Varje människa vi barnlösa når framtid är en seger! Kunskap ger ju makt och vi behöver verkligen sprida hur det är att vara ofrivillig barnlös. (bedrövligt)

    Kram!

    • Mer information åt folket! Jag tänker på vilken fantastisk insats Kajsa och Matilda gjorde som spred informationen om att det finns föreningar för ofrivilligt barnlösa.

  4. Dumma rättstavning..når fram till ska det ju stå :/

Kommentera

