Om karriärråd vore som fertilitetsråd

Vi ofrivilligt barnlösa får så många råd som vi aldrig bad om. Ofta är de helt befängda. Speciellt om man tänker sig att det handlade om något annat man gärna vill i livet, som att hitta ett bra jobb.

Så vi tänker oss det nu. Du letar efter drömjobbet, och din inte speciellt finkänsliga kompis, som råkade ramla in på sitt jobb av misstag, ska dela med sig av livsvisdomen:

– Slappna bara av. Tänk inte på att du söker jobb, gör bara det som känns naturligt.

– Du vet väl att man måste skicka in en ansökan eller ha kontakter för att få ett jobb?

– Du borde söka jobb i en helt annan bransch. Då lossnar det nog ska du se och så ramlar drömjobberbjudandet ner i brevlådan direkt.

– Sluta läsa webbsidor om hur man skriver det perfekta CV:t och optimerar sina ansökningsbrev. Du blir bara ledsen av det.

– Min systers grannes kompis gjorde akupunktur och sedan fick hon drömjobbet. Det borde du också testa.

– Om du skaffar hund kommer du att hitta ditt drömjobb direkt.

– Jag har hört att hostmedicin är bra när man söker jobb.

– Du spänner dig nog. Skicka inte så många ansökningsbrev. Du får inte vilja det här för mycket.

– Har du tänkt på att volontärarbeta istället?

– Du kanske inte borde ha ett jobb alls. Det är nog inte meningen.

Nä, att söka jobb funkar nog inte så… Ingenting fungerar nog så.

17 responses to “Om karriärråd vore som fertilitetsråd

  1. Håller helt med dig! Blir förbannad på saker som detta och folk som inte ens har problem ska minsann ge en råd om hur man ska lyckas utan att veta detaljerna kring sin situation.

    Dock, har jag nu vaknat på rätt sida idag. Så jag tänker säga att det skadar inte att vara lite positiv. Lite glädje till världen kan man skänka. Det gör ingen skillnad, men man mår nog lite bättre själv.

    • Att vara positiv ger en bättre känsla i magen. Men när man är som mest miserabel, är det ett hån att få höra att man ska ”tänka positivt”. Det är en dubbel bestraffning: dels trivialiseras ens problem (för det anses att man kan ”tänka sig” ur det), dels skuldbeläggs man själv.

  2. Ja, jösses. De där råden och kommentarerna.
    Jag gjorde en liknande jämförelse för en vän för något år sedan efter att hen kommit med ett ”råd” för mycket. Hen såg inte det absurda i det hela….

  3. Fast en del påståenden av ovan nämnda sägs nog faktiskt i samband med jobbsökanden, slappna av, byt bransch, man måste försöka etc. Helt absurda råd

    • Ja, och framför allt handlar det ju om råd man inte bett om. Det kan vara jättebra att berätta för släkt och vänner att man söker nytt jobb, för någon kanske känner någon som etc. Men oönskade råd från folk som inte har koll – nej tack, både vad gäller jobb och barn.

  4. Vad bra skrivet!!! 🙂

  5. Haha, så himla bra! Tack. Du skriver väldigt bra. Jag hoppas att det är ok att jag postar din text på min egen blogg http://virrvella.tumblr.com/, läs gärna!

    • Hej Virrvella!
      Tack för berömmet! Du får hemskt gärna länka till min blogg om du vill. Men att kopiera hela texten…? Mja, är inte poängen med en blogg att man skriver egna funderingar och kommenterar andra texter med sina egna synpunkter? Du kanske rentav har några egna punkter du vill lägga till i listan? Galenskaper som folk säger till en i största välmening råder det ju tyvärr ingen brist på. En del av dem gör sig lyckligtvis bra som humor.
      Lycka till med Menopur, det kommande äggplocket och ruvningen!

      • Haha, nej det var verkligen inte så jag menade!! Att jag skulle bara använda texten rakt av som om den vore min! När jag skrev till dig var jag fortfarande på tumblr och kunde inte re-blogga din post, men jag hade tänkt skriva ett eget inlägg där jag citerade dig och länkade till din blogg. Nu när jag migrerat till wordpress är det ju lättare att hänvisa. Vi får se om jag får till en post om det här, det finns som sagt så himla mycket konstigheter som folk slänger ur sig.
        Tack för svaret och för pepp, och lycka till till dig också!

      • Jamen dåså! Reblogga på! 🙂
        Och lycka till med WordPress! Jag gillar verktyget, fast jag har iofs aldrig prövat något annat.

      • Jag tycker att det funkar bra! Och dessutom har jag hittat en hel gemenskap här, medan på tumblr var det bara jag och en massa amerikaner. 🙂 Ha det fint!

  6. Jag smäller aaaaav! Mest uppfriskande bloggen jag har läst på länge! Befriande att få skratta så gott mitt i ivf-olyckan. Stort TACK!

Kommentera

