Statistik och människor

I likhet med de flesta individer av arten Homo Sapiens Sapiens är jag hyfsat intelligent och påhittig, men riktigt dålig på att snabbt göra korrekta statistiska bedömningar av komplexa situationer. Evolutionen har tränat oss i att göra vettiga riskbedömningar i situationer som involverar potentiellt giftiga bär (ät inte), farliga ormar (låt bli) och sabeltandade tigrar (inte klappa).

Men därefter blir det knepigt för magkänslan. Hur ska man hantera långsiktiga risker? Hur ska man väga risker mot varandra?
Om man förbjuder barn att springa runt och leka, så undviker man skrubbsår och benbrott här och nu, men banar kanske vägen för ett fysiskt inaktivt vuxenliv, med sjukdomar som följd.

De flesta av oss har dessutom väldigt svårt att acceptera slumpen. Vi vill så gärna se sammanhang och mening i tillvaron, att vi skriver in samband där inga samband finns. Till råga på allt är det väldigt svårt att göra korrekta uppskattningar av hur vanligt det är med slumpmässiga händelser, även om man på förhand vet den exakta sannolikheten.

Låt oss ta ett exempel som berör de flesta av oss. Vad är sannolikheten att bli gravid efter en IVF-behandling? Läkaren kanske säger 30%. Du har 30% chans att bli gravid efter en IVF-cykel, inklusive eventuella återföringar av frysta embryon. Det betyder att det är 70% risk att inte bli gravid. Vad är chansen att bli gravid om man gör 3 försök? Somliga kanske tror att sannolikheten borde bli 90% (för att man har 30% chanser 3 gånger), men så fungerar det inte. Om du tycker att det här resonemanget känns konstigt kan du ta fram en tärning. Sannolikheten är 1 på 6 att slå en fyra, men det är fullt möjligt att slå tärningen sex gånger i rad utan att få en enda fyra. Annars skulle Yatzy vara ett väldigt tråkigt spel…

För att förstå sammansatta sannolikheter måste vi i stället titta på hur stor sannolikheten är att misslyckas tre gånger i rad (för så fort vi lyckas, slutar vi ju försöka. Syskonförsök räknar vi separat).

Risken att misslyckas i varje försök är oberoende av hur många tidigare misslyckade försök man har bakom sig, antar vi nu förenklat. Oberoende sannolikheter multipliceras för att få den totala sannolikheten. Om risken att misslyckas i ett försök är 70%, är risken att misslyckas i två försök 0.7*0.7 = 0.49 eller 49%, d.v.s ungefär ett par av två kommer att misslyckas med sina två första försök, om sannolikheten att lyckas är 30% i varje försök.

Efter tre försök är sannolikheten att misslyckas 0.7*0.7*0.7=0.7^3 = 0.343, d.v.s drygt 34%.

Den som är lite snajdig med matteräkningen kan nu räkna ut vilka odds som helst för olika initiala IVF-sannolikheter och olika antal försök. För den som är lätt matematikfobisk (eller saknar miniräknare) har jag satt ihop en liten tabell:

Sannolikheter. Skriv ut och spara.

Sannolikheter. (Klicka för läsbar bild). Läs tabellen så här: Antag att din läkare har sagt att det är 35% chans att lyckas med IVF i ett försök. Leta då upp 35% i kolumnen längst till vänster. Landstinget betalar 3 försök och du har råd med ytterligare ett självfinansierat = 4 försök. Följ nu 35%-raden tills du kommer till kolumnen där det står 4 överst. Här kan du läsa att det är 17.85% risk att alla fyra försöken misslyckas.

Det ska ju också sägas att läkare inte kan ange några absoluta sannolikheter heller. Det finns ju en hel del personer som är oförklarligt barnlösa till exempel. Om många IVF-försök har misslyckats ökar ju tyvärr risken för att det finns någon oupptäckt komplikation som förhindrar graviditet (eller att graviditeten fullföljs).

Vi vill så gärna se en mening. Det är jobbigt att acceptera slumpen. Det är så lätt att tänka att den där gången då IVF-försöket resulterade i ett plus, så berodde det på grönkålsdieten / de positiva tankarna / att Jupiter stod i Oxen. Och när plusset blev ett tidigt missfall, berodde det i sin tur på rödkålen / de negativa tankarna / Venus i Fiskarna.
Men troligtvis var det bara slumpen, eftersom marginella dietförändringar, magiskt tänkande och planeters position på himlen har ytterst lite, om något alls, att göra med vad som försiggår i en livmoder.

Och til syvende og sidst är man ändå bara en individ. Just jag skulle ju kunna vara en på miljonen i fertilitetssammanhang. Som människa är det svårt att hantera statistiken. Men den är ändå vårt bästa verktyg för att förstå vad som händer. Om det är nästan 50% risk att de två första IVF-försöken misslyckas, behöver det ju inte vara något fel på min livmoder. Jag kanske hade otur, helt enkelt. Smärtan är densamma, men hoppet finns kvar. Och jag behöver inte misstro min kropp. Det finns fortfarande goda chanser att det här går vägen.

Mer läsning för intresserade:
Psychology Today skriver om hur svårt det är att tolka odds. Varför är människor mer rädda för att flyga än att åka bil? Varför är cancer mer skrämmande än hjärtinfarkter? Varför är vi inte rädda för ogräsgifter vi själva använder?

10 responses to “Statistik och människor

  1. Tack för ett bra inlägg!
    Du inbringar mig lite mer hopp nu mitt i vårt tredje försök..! ”Oddsen” ökar för varje försök men hoppas jag har statistiken på min sida denna gång…
    Håller tummarna för också!
    Kram

    • Mja, riktigt så är det inte. Som Camilla skriver nedan har man samma chans i varje försök (normalt 30-40%). Men om man, innan man sätter en enda spruta i magen, säger att man ska göra fyra försök och man vet att det är 35% chans att lyckas i varje enskilt försök, så är det 18% risk att alla fyra försöken misslyckas.
      Nu när du börjar med ditt tredje försök, har du 30-40% chans att lyckas i detta enskilda försök, precis som i varje enskilt försök tidigare (din läkare kan ge dig en exaktare siffra).
      Jag tycker att det är viktigt att veta detta, för man blir så nedslagen efter varje minus. Att då veta att ungefär hälften av alla par får minus i minst två IVF-cykler gör att man slipper fundera över om man har en livmoder fylld med gift. Den enkla förklaringen är att man hade otur. Man kan ha en konstig åkomma också, men troligen hade man bara vanlig trist otur.
      Lycka till med tredje försöket! 30-40% chans är inte dumt, och när man väl har sitt barn har man lyckats till 100%.

  2. Hm, jo. sannolikheten att inte lyckas minskar för varje försök (sett till antalet försök) men sannolikheten att lyckas varje gång är den samma.
    Tack för förtydliganden med 30% och tredje försöket inte blir totalt 90%. Många som tror det!
    Jag kollade min procent och hoppet börjar spira lite i mig, men det är ett jäkla lotteri helt enkelt.

    • Tack för hjälpen med förklaringar! Statistik är snårigt.
      Lotteri var ordet. Du vet ju i alla fall att du kan bli gravid och bära barn till fulltid. Dina odds måste vara väldigt goda!

  3. Jag använder chans och risk. Chansen att du blir gravid vid nästa ivf är 50%.
    Det finns bara två utfall och därmed är det hälften hälften.

    Visst, det blir lite snett men tar man ut glädjen i förskott vet man i alla fall att det blir någon
    Jag jobbar inte med sannolikhet alls. Dåliga odds får mig på dåligt humör.

    • Men om du inbillar dig att du borde lyckas med 50% chans, fast det egentligen kanske är 30%, blir inte varje minus värre då? Jag tycker att det är viktigt att veta att nästan hälften av alla par behöver mer än två IVF-cykler. Då behöver jag inte känna mig misslyckad efter två IVF utan barn.
      Jag vill veta så mycket om världen som möjligt, för (nästan) ingenting är värre än det min hjärna fantiserar ihop när jag inte vet. Om det kommer att bli svårt vill jag veta det, för då vet jag. Det är min trygghet.

  4. Pingback: När är det nog? | Ebbas potatisar

  5. Pingback: Kritiskt tänkande för infertila, del 2: Anekdotisk bevisning, evidensbaserad medicin och dubbelblinda test | Ebbas potatisar

  6. Pingback: Intet är som väntans tider? Fast nu handlar det mest om Google. | Ebbas potatisar

  7. Pingback: Diagnos: Endometrios | Ebbas potatisar

Kommentera

