Naturligt

Som ofrivilligt barnlös får man höra många korkade påståenden. Ett av dem som får mig att se mest rött är ”IVF är inte naturligt”.

Det är ett alldeles särdeles korkat påstående, nämligen. Nästan ingenting vi människor har för oss är ”naturligt”. För att reda ut begreppen har jag sammanställt en lista.

Följande saker är onaturliga:

  • Att ha en förväntad livslängd på 80 år.
  • Att bli förälder till två barn som överlever en.
  • Att kunna bestämma sig för att bli förälder till bara två barn.
  • Att sova i en varm torr säng i ett varmt torrt hus så gott som varje natt.
  • Att leva sitt liv i huvudsak skyddat från vilda djur och naturkatastrofer.
  • Blindtarmsoperationer, cytostatika och gipsade ben.
  • Att kunna läsa och skriva.
  • Elektricitet, datorer och internet.
  • Och hur naturligt är det att blogga över huvud taget?

Följande saker är naturliga:

  • Att dö av en förlossning (om man är kvinna).
  • Att bli förälder till 20 barn och se 19 av dem dö.
  • Att bli gravid 30 gånger utan att kunna förhindra det.
  • Att dö av en enkel infektion eller ett benbrott.
  • Att svälta större delen av livet.
  • Flugsvampar, brännmaneter, giftormar och mögel.
  • Och ja, det är naturligt att förbli barnlös på grund av medicinska skäl.

Folk som skriker ”natuuurligt” och försöker få det att låta som något bra, har glömt att människor slutade leva ”naturligt” för ungefär sisådär 10.000 år sedan, om inte tidigare. Jag vet inte om man ens kan prata om vad som är ett helt naturligt liv för människor längre. Men en massa saker som är påtagligt naturliga är oönskade, obehagliga eller dödliga för oss, och ingen ifrågasätter att vi väljer bort dem när vi har möjlighet.

Nu ska jag dricka en kopp te, framställd med hjälp av en onaturlig vattenkokare och onaturlig elektricitet, och drömma om att en dag få bli mamma till det allra finaste tänkbara lilla barnet på ett högst onaturligt sätt. Och skam den som tänker illa därom.

18 responses to “Naturligt

  1. Lika onaturligt som att sätta gummi på snoppen, eller sätta in en koppargrunka eller en slags membranhatt för att inte bli gravid.
    http://omlivetefter.blogspot.se

    • Jo, det är ju så. Vissa onaturliga saker blir magiskt naturliga för att nästan alla gör så. Vilket får mig att tänka att fler barn borde bli till genom IVF…

  2. Hahahaa! Mycket bra skrivet!
    Jag brukar vända på det och säga att utveckling är något väldigt naturligt och eftersom människan faktiskt utvecklat IVF så är det alltså naturligt.
    Det är en del av det vi åstadkommit i vår natuuuurliga utveckling. 🙂

    Nu ska jag också dricka en onaturlig kopp kaffe och drömma om ”onaturliga” barn.

    Kramkram

    • Haha, ja vilken bra poäng. Utveckling är människans naturliga tillstånd…
      Lycka till med ruvandet! Jag tänker på dig. Livet i limbo är så jobbigt. Kram

  3. Bra skrivet! Jag stressar mig ofta över att allt skall vara så himla ”naturligt”. Jag har en dotter om föddes via kejsarsnitt i augusti förra året, och skulle det inte vara för det ”onaturliga” snittet skulle vi båda vara döda nu. Eller nej, min dotter skulle aldrig ens ha blivit till, eftersom hennes far skulle ha dött i brusten blindtarm som 8-åring. Det enda onaturliga kring IVF är vissa människors åsikter. De är inte bara onaturliga, utan t.o.m. omänskliga. Är det inte helt naturligt att stöda någon som försöker blir gravid, hur det än sker??? Om man är en människa med normal EQ-nivå, alltså?

    • Precis. Om en blindtarmsoperation är okej, är IVF det också. Hälsovård handlar inte bara om att rädda liv, det handlar även om att ge en bättre livskvalitet. Och det är inte ”naturligt” men önskvärt ändå.

  4. Jag hoppas att det på sin höjd är religiösa fundamentalister som resonerar på det sättet. För som du skriver, är det så inkonsekvent och dubbelmoraliskt att till och med den största idioten skulle förstå det. Har aldrig hört någon resonera på det sättet förutom typ påven, ha ha!

    • Har du aldrig hört någon prata om att om man inte får barn ”naturligt” så får det vara? Jag har till och med vänner som resonerar så, för egen del. Jag har hört IVF-föräldrar använda det som skäl för att inte göra syskonförsök. Och jag har hört det som argument mot IVF, bl.a. här i Tyskland. Att människor fattar beslut om det egna livet utifrån resonemang jag inte förstår är helt okej (inte mitt liv, inte min sak att bestämma om), men politiker som skriker om ”naturlighet” gör mig sådär arg som jag ofta blir när det handlar om IVF och barnlöshet.

      • Shit vad sjukt, en del människor är så tanklösa. Ibland undrar jag om de är intresserade av omvärlden överhuvudtaget när de är så dömande!

        Här i Sverige verkar den politiska debatten mest handla om pengar och vetenskap när det gäller ivf. Men, jag kan tänka mig att det är annorlunda i ett land som Tyskland, där katolska kyrkan har haft och fortfarande har stor informell makt.

        Sedan var ju ”naturlighet” en tröskel att komma över även för oss, när jag tänker efter. Det handlade inte om att vi dömde andra, utan snarare om en rädsla för det som var nytt för oss.

      • Jag tänker så här: Om du tvekade inför IVF p.g.a. någon sorts naturlighetsargument, då kan man ju lätt tänka sig att någon mindre upplyst person skulle kunna fördöma det. Jag tror att det behövs en större samhällsdebatt om IVF. Det är på gång, men fler behöver veta mer. Det ska inte vara konstigare att göra IVF än att äta penicillin mot en infektion.

      • Jag håller verkligen med dig! Jag har kanske haft tur och inte träffat på just den här typen av argument mot ivf tidigare. Det kan bero på att jag befinner mig i ett sammanhang där de flesta är pålästa och öppna. Vad vet jag.

        Fortfarande, den här typen av argument är så pinsamt bakåtsträvande och mossiga att jag förställer mig att folk skulle bli totalt utskrattade i de flesta sammanhang, utom de väldigt konservativa. Rent generellt har jag bara koll på den politiska debatten om ivf i Sverige och där sysslar inte ens Kristdemokraterna med den här typen av argument!

        Det jag menade i min förra kommentar var inte att jag tvekade att göra ivf pga att det är onaturligt. Du missförstår mig! Jag menar att det är rätt vanligt att vi tvekar och är skeptiska inför sådant som är okänt och nytt. Det är en gammal överlevnadsstrategi. Inte att förväxla med moraliserande gamla skitstrukturer!

      • Oj, ja jag trodde du menade att du själv hade tvekat inför IVF av naturlighetsargument. Jag missförstod!
        Det är nog ingen som tycker att IVF är en jättepiffig idé och slänger sig in i sprutor-och-äggplocksträsket utan att pröva allt annat först. Men så är det väl med nästan alla medicinska behandlingar. Det är sällan man gillar dem. Man måste bara väga fördelar och nackdelar med behandlingen mot varandra.

      • Ja precis, tycker att du skrev ett intressant inlägg (som vanligt) i din blogg. Det fick mig och säkert många andra att tänka efter. Efter lite tankeverksamhet så tycker jag att ”naturlig” och ”onaturlig” är viktigt att adressera i debatten. Jag tror att det säkert finns många som tycker att ivf är jobbigt/känns fel pga det.

        Till exempel tyckte jag att det var lite märkligt att läkaren verkligen poängterade att de inte ”lekte gud” och att de inte påverkade processen mer än de behövde, att inget konstigt gjordes med våra könsceller osv. Hon slog verkligen in öppna dörrar vad gäller oss, men uppenbarligen tog hon för givet att vi hade frågor angående detta! Jag tog ingen större notis vis detta, men som sagt, kom att tänka på det efter ditt och efter att jag skrivit mitt inlägg!

      • Jag kan tänka mig att läkaren pratade om allt som de inte gör vid IVF, just för att många människor har en så skev bild av vad som egentligen händer. Hur många utanför barnlöshetsvärlden kan egentligen redogöra för vad det innebär att göra insemination, IVF, spermadonation, äggdonation, pre-implantationsdiagnostik, ICSI, genetisk manipulation av embryon… Jag har märkt att många blandar ihop begreppen kraftigt.
        Naturligt/onaturligt är nog mest en fråga om vad folk är vana vid. Du har helt rätt i att vi bör ta upp det i debatten! En av poängerna med mitt inlägg är att IVF inte är onaturligare än en hel massa annat som vi gör på daglig basis (som att koka te eller blogga), bara ovanligare.

  5. Pingback: Fria och fördomsfulla jag | synderskan

Kommentera

