På återseende, inte farväl

Det kommer en tid i varje IVF:ares liv då det bara blir för mycket. För mycket sorg, för mycket saknad, för mycket ovisshet, alltför lång väntan och för många runda magar överallt.

Jag tog det senaste minuset hårdare än alla föregående. Jag började gråta på ruvardag tre och slutade inte. Minus och blod kom och gick, och jag bara grät, ibland tills jag inte kunde andas. Det var nästan två månader sedan. Jag hunnit få perspektiv sedan dess. Det har hänt jobbiga saker och helt fantastiska saker (ej fertilitetsrelaterade). Livet är upp och ner och jag är allmänt utmattad av sorg och glädje och allt däremellan.

Många beskriver tillståndet av ofrivillig barnlöshet som att livet är på paus, där barnlösheten är ett mellanläge i väntan på att det riktiga livet ska börja. Och här är jag nu. Mitt liv är satt i väntläge, men jag behövs där. Jag behöver vara min mans kärleksfulla fru, mina föräldrars pigga barn, mina vänners glada kompis och min chefs pålitliga medarbetare. Det går inte om jag samtidigt försöker vara ett ofött barns mamma.

Jag måste välja, och jag väljer resten av livet. Den där delen där andras runda magar inte är ångest, där frågan ”har du barn” besvaras av ett okomplicerat nej och där det finns plats att vara så mycket mer än barnlös. Jag måste sätta barnlösheten på paus för att få plats med något annat alls.

Det kommer att bli svårt, för längtan och sorg kan man inte välja bort. Men jag kan låta tankarna komma och försvinna igen. När smärtan sticker upp sitt tryne kan jag säga jaha där är du. Jag kan i alla fall  välja att inte söka upp den själv.

Vi ska samla ihop oss nu, min man och jag. Glädjas åt allt som faktiskt är bra. Överleva julen. Sedan blir det nya tag. Så småningom blir det nya sprutor i magen, ny ångest och nytt hopp. Men inte nu. Nu gör vi andra saker, nu tar vi en paus, nu hämtar vi kraft i vanligheten, tills vi orkar ett nytt försök.

Tack för allt pepp och all uppmuntran. Ni är fantastiska. Glöm inte det när ni kämpar.

Lev väl, tills vi ses igen.

~~ Ebba

39 responses to “På återseende, inte farväl

  1. Stora kramar till dig och din man Ebba! När du är redo att komma tillbaka hit så är du ytterst välkommen. Under tiden hoppas jag att ni lyckas hitta tillbaka till det som är bra i era liv och att ni får en jul som inte känns tung utan sådär fantastiskt pirrig i magen och fylld av kärlek, som när man var barn! Många tankar och varma kramar.

  2. Låter som en väldigt bra och klok plan. Hoppas att julen är snäll mot er och att ni kan ladda alla batterier ni har nu. Stor kram!

  3. God jul! Du har en fin blogg 🙂

  4. Känner igen mig i allt du skriver… Önskar dig en mysig jul och ett stort lycka till!

    • God jul till dig med! Och lugn i ditt IVF-kaos om du är mitt uppe i behandlingar.

      • Lejonbjörnen

        Tack 🙂 Är mitt uppe i tredje försöket men vi har väl lite åldern emot oss. Har testdag på julafton!!! Så det kan ju bli bästa julklappen någonsin…

  5. Reblogged this on synderskan and commented:
    Det här hade jag kunnat skriva själv. Men nu gjorde den smartaste ivf-bloggaren jag känner till, det före mig. Och mycket bättre. Känns så skönt i hjärtat att inte vara ensam!

  6. ”Jag väljer resten av livet”. Du är ta mig fan briljant, kvinna : )

  7. Fint skrivet och beskrivet. Jag önskar er lugn. Och en god jul.

  8. Kramar till er! Ta hand om er och pussas mycket :] – Och God Jul! ♡

  9. Klokt tänkt! Precis så var det för mig i somras, då vi efter flera IVF-er och två tunga missfall tog en välbehövlig paus. Vi reste, tränade och njöt av goda middagar med vin på stan. När hösten kom hade jag återhämtat mig både fysiskt och psykiskt och orkade med en (om allt går bra) sista behandling. Tack för en bra blogg!

  10. Jag är så imponerad av att du orkar ta en paus. Jag vet att det skulle vara behövligt för mig också, men jag klarar inte av att pausa. Det är en svår sak. Ta hand om dig och din man och njut av livet! Det har ni förtjänat!

    • Det finns ett talesätt: Meditera en halvtimme om dagen, om du har tid. Om du inte har tid, bör du meditera en hel timme.
      Jag tänker att det är just när man tror att man inte klarar av att ta en paus som man behöver det som mest. Att vara ofrivilligt barnlös är en livskris av existentiella mått. Men livet är det som händer NU, inte i en hypotetiskt framtid då något annat har skett. Jag hoppas innerligt att du hittar en balans, där längtan och drömmar om ett barn kan samsas med ett gott liv här och nu. Ta hand om dig, och var snäll mot dig själv. Du har rätt att leva ett gott liv, även innan barnet kommer.

  11. De där pauserna har alltid känts som semester för mig, där lugn infinner sig och fertilitetscirkusen känns otroligt avlägsen. Jag hoppas verkligen att ni får samma effekt.

    Ta hand om er!
    Kram

    • Det gick ett år mellan sista minuset i IVF1 och första sprutan i IVF2, så vi är vana vid pauser. Och jag orkar inte med hormoner speciellt ofta, för att inte tala om hela hoppochförtvivlan-cirkusen. Det känns faktiskt redan mycket bättre, och vi ska inte ens diskutera tidsplanen för nya behandlingar förrän i januari.
      Kram till dig med.

  12. Åh Ebba, vilka kloka ord! Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Vi pausar också nu och hoppas komma igång igen någon gång i framtiden, och jag hoppas vi ses där och kan peppa och hejja på varandra! Många kramar/N

  13. Önskar dig lugn, ro och balans i såväl hormonaxlar som i livet igen. Och en god jul förstås!

  14. Ni gör helt rätt i att ta en paus. Vi har haft en nu och jag känner att krafterna är på väg tillbaka.
    Ta hand om varandra!!!
    Kram

  15. Hej Ebba!
    Jag förstår så väl hur ni tänker. Vi fick en välbehövlig paus över sommaren och behandlingen vi gjorde i höstas var inte lika jobbig som den första. Vi kör igång i slutet av januari igen och då tänker jag vara sjukskriven på deltid. Jag har en sjukdom som jag inte kan medicinera för under behandling och livet blir inget liv då. För att orka och maximera chanserna att lyckas ska jag göra allt jag kan för att må bra nu, fram till och under nästa behandling. Det gäller att ta hand om sig själv, sin partner och kärleken.
    Nu väntar en härlig ledighet och jag önskar er båda en riktigt God Jul och ett lyckligt och gott nytt år!
    Kramar till alla medsystrar och medmän som kämpar i fertilitetsträsket

    • Nu har det ju gått et tag, men jag hoppas verkligen att din januaribehandling var framgångsrik! Måste vara jobbigt att ha en annan sjukdom som påverklas av IVF. Allt gott till dig!

  16. Gott nytt år Ebba!
    Jag är ledsen att det är så tufft för er och hoppas på en ljusning. Låt 2014 bli ert år! Varma kramar!

    • Gott nytt själv, så här 2,5 månader senare (jag tog visst en lååång paus). 2014 har varit bra hittills för oss. Hoppas att allting gär bra för dig nu, inte långt kvar till förlossning ser jag! Spännande!

  17. 2014 – ett nytt år med nya möjligheter! Hittade nyligen hit till din blogg, intressant är den och speciellt när du får in humor (”Om karriärråd vore som fertilitetsråd”).

  18. Hej Ebba
    Jag kom in på din blogg idag. Jag och min man fick en dotter för 1,5 år sedan efter år med en barnlängtan. Jag har vandrat vägen, då man längtar efter detta lilla liv, men jag sätter mig inte på den hästen att jag säger att jag kan förstå vad ni går igenom. Alla våra vägar är olika. Men jag vet, att det inte alltid är så lätt. Ibland är trycket över bröstet så hårt, att man inte vet hur man ska andas. Jag har börjat lite smått att skriva ned hur vår barnlängtans-resa var på min blogg. Jag hoppas att ni lyckas att se det fina i livet samtidigt och att ni håller varandras händer.

Kommentera

