Att flytta sitt potatisland

Det blev en lång bloggtystnad, längre än jag hade trott. Livet, det där vanliga utan sprutor och minustecken, har hållit mig fullt sysselsatt. Det har hänt en del sedan sist, kan man säga.

Vi bor ju i Tyskland. Vi är invandrare här, främlingar. Vi har genomgått en existentiell livskris (ofrivillig barnlöshet) och omfattande medicinska behandlingar (IVF), alltsammans på vårt tredje bästa språk. Det är jobbigt, minst sagt.

Trots att vi kom hit frivilligt, har jag alltid tänkt på vår vistelse här som en exil. Drömmen om att få återvända hem har hela tiden varit levande. Jag har spanat efter jobbannonser hemmavid, med ett ständigt hopp om att drömjobbet ska dyka upp.

Och så gjorde det det. Kallelse till jobbintervju damp ner i mejlboxen, och jag var så nervös att jag trodde att jag skulle dö. Men av någon anledning gillade de mig bäst. Och så var det mitt, ett alldeles fantastiskt jobb, ett sådant där som många i min branch bara kan drömma om. Jag var granatchockad. Att gå från akut barnlöshetssorg och livspessimism till att förbereda sig för ett riktigt drömjobb tar ett tag. Nätterna fylldes av mardrömmar och jag vaknade svettig med hjärtklappning så kraftig att det kändes som om hjärtat bokstavligen skulle hoppa ur kroppen på mig. Men en dag var den fasen också över och jag upptäckte att jag var genuint glad. Min man var glad hela tiden ska sägas. Han hoppade upp och ner av iver och ville flytta nu-nu-nu eller helst igår. Jag har uppsägningstid. Den är snart över.

Vi kommer hem nu. Vi tar vårt potatisland och flyttar hem det, hem till sagolandet Schweden där husen är av trä och det finns älgar i skogen. Hem till en plats där man talar vår barndoms språk, där vi kan småprata med frisören utan att varannan mening är ”wie bitte”, där vi förstår alla kulturella koder.

Ofrivilligt barnlösa är vi likafullt, men någonstans tror jag att även det blir lättare att bära när vi kan tala med läkare på vårt modersmål och när föräldrar, syskon och barndomskamrater är inom rimligt pendlingsavstånd.

Våra liv de närmaste månaderna kommer att fyllas av flyttstädning, folkbokföringsändring och troligtvis massor med knasiga byråkratiska komplikationer. Den europeiska fria rörligheten ser bra ut på papper men är ganska teoretisk än så länge. Men det spelar ingen roll, för vi är på väg hem. Så småningom ska vi hitta en ny fertilitetsklinik i vår nya hemstad. Kanske stå i vårdkö för att få landstingsfinansierade försök. Det blir hopp och förtvivlan på svenska istället.

Nu flyttar vi hem. Och det var länge sedan något kändes så bra i magen.

35 responses to “Att flytta sitt potatisland

  1. Ååh fantastiskt! Stort grattis till nya kalasjobbet och till hemflytt. Lagom till den svenska sommaren och allt 🙂 Jag har kikat in hos dig och hoppats att din tystnad berott på något bra och så var det ju. Lovely!
    Kramar

  2. Underbart! Fantastiskt! Jag blir alldeles hoppigt glad över att läsa detta! Ibland tar Livet hand om en i alla fall. Livet med stort L. Det som lägger våga stigar och som till slut ger oss något när det blir för mycket. När känslan av att nu orkar jag inte mer utan går under, då lägger Livet en stig som går rätt. Jag hoppas att barn ligger längs er stig. Längs alla oss kämpandes stigar. Åh, det är så konstigt men ditt inlägg gav mig lite hopp igen, om att bra saker kommer att hända! Att det faktiskt händer! Kärlek! Och välkomna hem till Sverige, här i mellanmjölkens och lagom:ets land! High five!

    • High five!
      Ja, jag tror ju egentligen inte på högre meningar och gudomliga planer, men saker och ting har en förmåga att ordna till sig. Efter visst arbete visserligen. Men ganska ofta, när man ser tillbaka på det förflutnas besvikelser, så tänker man att ja, men det ledde ju faktiskt till något bättre. Jag tycker att vi säger att det är så nu!

  3. Vad fantastiskt roligt! Välkomna hem!

  4. Välkomna hem

  5. Alla tiders, grattis till jobbet och livet Ebba, det här är det roligaste som hänt bloggosfären på länge! Wilkommen zuhause ; )

  6. Whohooo, stort grattis till jobbet och nya livet! När ni väl har landat i Sverige så borde ni inte behöva vänta så himla länge för att få IVF-hjälp, eftersom ni redan har kämpat så länge. Det är 2014 allt händer tror jag. Heja!

    • Jag *hoppas* att det är så. Men jag misstänker att vi kommer att bli behandlade precis som vilket par som helst med konstaterade fertilitetsproblem. Moraliskt har vi ju mindre rätt till förtur än ett par nära 40, som faktiskt har bråttom på riktigt. Jag hoppas bara att ingen nitisk landstingstjänsteman ska få för sig att säga att ja men ni har ju fått delfinansiering för två försök redan, då blir det ett landstingsfinansierat…
      Och nu inser jag att jag inte ens vet om mitt nya landsting erbjuder ett eller tre försök. Eller om det ingår i vårdgarantin. Där växte visst att-göra-listan lite till 😉

  7. Välkomna hem! Och vad glad jag blev att då ett livstecken från er. Lycka till med nya jobbet och nya blå-gula livet. Kram

  8. Wihaaa grattis!! Så ofantligt roligt!! Välkomna hem till älgarnas, dalahästarnas och falukorvarnas land 🙂

    Kramar

  9. Men åh, fantastiskt! Stort, stort grattis till drömjobbet! Och varmt välkomna tillbaka till Sverige!

  10. Grattis till nya jobbet! Och välkommen hem.
    Kram

  11. Ååh grattis! Till jobb, lycka, bra magkänsla, och till oss i Sverige som får hit ett vettigt par :].
    Dessutom skoj ”att höra från dig”, har saknat dina blogginlägg.

    Så, välkommen hem!

    • Tack, vad glad jag blir att du gillar min blogg!
      Vi är så glada att få komma hem. Livet som invandrare är slitsamt, slitsamt. Jag måste nog blogga om det någon gång.

  12. Stort grattis till nya jobbet och välkomna hem till Schweden igen! 🙂
    Kraam

  13. Grattis till nya jobbet, och välkommen tillbaka till bloggvärlden och Sverige! 🙂

  14. Maria Mia Karlsson

    Stort grattis till jobbet och varmt välkomna hem!

  15. Grattis till jobbet och välkommen hem! 🙂

  16. Ja jag säger som övriga redan sagt: Grattis och välkomna hem!

  17. Välkomna hem.

Kommentera

