Ofrivilligt barnlösas dag

För ett år sedan startade jag den här bloggen, lagom till ofrivilligt barnlösas dag (dagen före mors dag) och lagom till att vi laddade upp för vårt andra IVF-försök. Bloggen fyller ett år, barnlängtan är äldre än fem…

Det är bra att vi har en egen dag! Det är synd att den inte är lika känd som mors och fars dag. Är det bristen på kommersialisering som ställer till det? Borde vi övertyga delikatessbutiker om att ofrivilligt barnlösa ska få presenter i form av ostron och champagne, eller ädelost och vin, på just denna dag? Bara för att få massiva reklamkampanjer om hur ofrivilligt barnlösa släktingar och vänner ska peppas och hedras…

Nej, det är svårt att fira en sorg. Rebria länkade en fin video, gjord av Camilla Garefelt från föreningen Barnlängtan.

Pepp till er alla som kämpar! Vi är inte ensamma.

6 responses to “Ofrivilligt barnlösas dag

  1. I år är första gången jag hör talas om det, kanske att ordet kan spridas och i och med detta, förståelsen för alla som kämpar.

    • Varje år hoppas jag att någon av de stora tidningarna ska ta upp det. Kanske nästa år? Wilda Matilda hittade på dagen 2011, om jag har fattat rätt, så ganska nytt är det.

  2. Jag visste inte att det fanns en sådan dag för oss. Hoppas, hoppas att jag, och du och alla andra, slipper fira den nästa år igen.

  3. Apropå ofrivillig barnlöshet så satt jag i helgen på en middag när någon som vet om vår situation plötsligt säger:
    -I Sverige idag finns det inga som vill ha barn som inte får barn.
    När jag lite förvånad bad hen att förklara vad hen menade så visade det sig att som hen förstått så var det bara att söka hjälp så fick man det och sedan var saken en biff. Om IVF inte lyckades var det bara att adoptera. Här någonstans har vi ett problem. För alla får verkligen inte barn även om de söker hjälp och gör sitt allra bästa. Trots att jag kunde komma med flera exempel på par som inte fått adoptera på grund av olika skäl och där IVF inte varit lösningen ville hen inte lyssna. Om det var så att hen inte ville höra på det örat för av omtanke för mig eller på grund av att hen är singel och närmre 35 är oklart. Jag tror att vi måste komma ut med mer information om barnlöshet för allas skull. Och de som inte får barn måste också få ta plats i samtalet inte bara de som får sitt önskebarn. Vi talar om att inkludera mer grupper i samhället men vi som kämpar för att få barn vi är många och vi är en grupp som (i mina ögon) till största delen krigar i tysthet.

    • Men fy tusan så okänsligt och korkat! Hur kan någon som tänkt met än en sekund på saken säga så? Det är ju som att säga att cancer är ingen fara för man kan ju operera… Du har helt rätt, fler borde berätta. Och inte bara de som fick barn efter det första ivf-försöket.

Kommentera

