Rose E. Frisch, fertilitetsforskare

Jag läser i N.Y. Times att Rose E. Frisch, fertilitetsforskare, har avlidit vid den aktningsvärda åldern 96 år. Hennes främsta resultat handlade om kopplingen mellan fertilitet och kroppsfett hos kvinnor (eller vilka djurhonor som helst).

Inget fett = inga barn.

Det här kan vara bra att minnas i dessa tider av diethysterier och ständig magersträvan. Visserligen är det ohälsosamt att vara kraftigt överviktig (och fetma kan också påverka fertiliteten) men undervikt är minst lika illa.

Lagom verkar vara bäst, som så ofta. Lite kurvor behövs för att kroppen ska klara av en graviditet. Så om du är kvinna och ofrivilligt barnlös, och har planer på att dra igång en dietkur eller på annat sätt ändra din vikt, ta och prata med din läkare först. Om du är normalviktig skulle nog en plötsligt viktnedgång snarast orsaka problem. Om du skulle må bra av en viktnedgång (eller -uppgång) kan din läkare ge dig råd eller skicka dig till en dietist för professionell hjälp.

Vi ofrivilligt barnlösa kvinnor har det kämpigt som det är, så det är en befrielse att minnas att vi inte måste vara modellsmala, nej vi SKA inte vara modellsmala. Tagga ner med dieterna. Vi är bra som vi är.

Själv tänker jag mumsa en semla i väntan på nästa IVF-behandling och tänka på alla hårdidrottande kvinnor som blivit gravida efter viktuppgång på Dr. Frisch’ inrådan.

Tillägg: Jag menar naturligtvis inte att peka ut smala ofrivilligt barnlösa med det här. Kajsa reagerade i en kommentar, med rätta. Jag försökte formulera mig milt och icke-skuldbeläggande, men om bara en enda person blir ledsen så blev det fel, och det ber jag om ursäkt för.

Vad jag menar är att jag tycker att alla normalviktiga IVF:are ska lägga ner vikttänkandet (och det är din läkare som avgör vad som är ”normalt” och hälsosamt, inte vad man ser i modetidningar). Det gör mig ledsen att se så många bloggare varva IVF med olika dieter, för jag tror inte att det hjälper, utan att det ökar skuldbeläggningen. Jag tänkte att det kan vara befriande att veta att en rimlig mängd kroppsfett är bra för fertiliteten.

Den som har varit smal hela livet mår givetvis bra av det, och om inte läkare säger annat finns det inga skäl att gå upp i vikt.

Och anorexia är en sjukdom som kan orsaka infertilitet, precis som endometrios och andra sjukdomar. Det ska givetvis behandlas, utan skuldbeläggning.

4 responses to “Rose E. Frisch, fertilitetsforskare

  1. Och samtidigt [för jo jag blev lite provocerad] -man kan bli gravid även om man är underviktig, stirra er inte blind på ett förbaskat uråldrigt Bmi-tänk. Mvh/ naturligt bmi ungefär noll och ändå lyckats bli gravid [via IVF.

    • Kajsa, jag menade verkligen inte att provocera och jag ber verkligen om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. Jag vet att din infertilitet inte alls beror på din vikt. Vad jag menar (och vad jag verkligen försökte få fram) är att ingen ska banta i IVF-processen utan läkares inrådan. Det behövs ingen smalhets ovanpå all barnlöshetssorg. Din kropp är smal och det verkar vara som det ska. Om inte läkare säger annat så ska du naturligtvis inte alls försöka gå upp i vikt. Men det vanligaste i bloggosfären är att högst normalviktiga kvinnor drar igång dietprojekt. Och DET är så onödigt.
      Jag ber verkligen om ursäkt om du kände dig skuldbelagd. Jag försökte minska skuldkänslorna för en annan grupp. Det var inte meningen att provocera alla smala ofrivilligt barnlösa. Förlåt.

      • Och du måste egentligen inte säga förlåt.. Jag hugger när jag läser om sånt där. För att jag alltid om och om igen har blivit ifrågsatt och påhoppad pga min vikt. Den som det tydligen inte går att göra något åt ens med näringsdrycker och den som konstant blir indragen i de mest bisarra diskussionerna. Och alltid är det prat om Bmi och om än det ena än det andra.
        Jag förstår att du riktade dig till en annan grupp och jag ber om ursäkt för min affekt-kommentar, men jag var bara tvungen att lägga till det med.. Att det liksom inte är ”fel” att vara smal heller. Och att det kan gå ändå, även fast du [naturligt och genetiskt] inte har ett uns fett på kroppen.

        Men det sagt så håller jag dock även med dig. Smalhetsen är jobbig och onödig. Framförallt i en barnlöshetssorg.

        Så förlåt. Och tack.
        kram

      • Jo, jag behövde säga förlåt, för du fick mig att förstå hur jag uttryckte mig klumpigt. Jag har lagt till ett förtydligande. IVF-bloggosfären ska vara fri från skuldbeläggning tycker jag. I alla fall min blogg. Jag kan förstå att det är jobbigt för dig, när folk inte känner till hela din historia och bara antar saker och sedan säger att ”om du bara åt ordentligt så…”. Usch och fy för dem! Sedan är ju inte normalvikt något bombsäkert sätt att bli gravid heller. Jag har BMI 22-23 och jag har varit gravid noll gånger trots att sju fina embryon har fått flytta in i min livmoder.

Kommentera

