Ultraljudet. Eller ångest ångest är min arvedel (igen)

Ultraljud idag, för att räkna äggblåsor. Det är god fart därinne. 6-7 äggblåsor räknade läkaren på vardera äggstocken och det är ju bra utdelning så här pass tidigt. Jag har mycket god äggreserv sa läkaren berömmande. De ser nog många med få ägg på jobbet.

Det var den bra biten. Allt annat är dåligt. Det är fet ångestvarning på resten av inlägget. Läs inte om du ska börja din första IVF alldeles snart. Jag ventilerar min ångest helt ocensurerat. Du vill inte läsa det här om du snart ska göra din första IVF eller funderar på att söka hjälp för ofrivillig barnlöshet. Om du är i den fasen kan du läsa mina andra inlägg, vilket som helst som inte är märkt ”ångest”.

Allvarligt.

Okej.

Till och börja med fick vi träffa en helt ny läkare, Dr G. Dr K var tydligen upptagen. Han hade läst mina journaler sa han, även de tyska. Jahaja det var ju bra. Och han hade kanske läst, men han hade missat (eller så hade Dr K aldrig skrivit) att jag skarpt ogillar gynundersökningar. Det blev det plågsammaste vaginala ultraljudet jag har varit med om. Med gråten i halsen började jag fråga om äggplock och smärtlindring och vad de gör om det gör för ont. Jag vill inte bli traumatiserad för livet av det här. Jag fick inga vettiga svar och han sa mest att om man har börjat med IVF så måste man slutföra det också.

Nu har min känsla i den här IVF:en gått från apati till ångest.

Jag kan stå ut med smärta. Jag har stått ut med alla möjliga saker. Men jag känner mig otrygg nu. De har inte koll på mig och vem jag är och hur jag mår. Jag litar inte på att de kommer kunna ta hand om mig ordentligt. Otrygg är inte en bra känsla att ha inför ett gäng som ska sticka långa nålar genom ens slidvägg in i äggstockarna.

Jag tror inte ens att Dr G är en dålig läkare. Han vet nog vad han gör. Men jag är en bräcklig liten varelse och äggplock är inte något jag gör varje vecka. Jag måste bli inbäddad i varma täcken och tilltalad med mjuk röst när någon ska göra plågsamma medicinska undersökningar i min slida. Jag har gjort allt det här tidigare, utom äggplock i vaket tillstånd. Jag är rädd, för jag mår dåligt av helt vanliga gynundersökningar. Jag törs inte tänka på hur mycket morfin som behövs för att dämpa min smärta vid äggplock.

Det blir nytt ultaljud på torsdag. Jag ska träffa en tredje läkare då. Jag hoppas att hen inte säger fel saker. Det blev för mycket ångest nu.

Efter ultraljudet fick jag göra blodprov och på eftermiddagen ringde en barnmorska. Jag ska sänka Gonal-f-dosen de kommande dagarna för det var visst lite väl bra fart på äggstockarna. Vilket genast fick mig att börja känna efter om jag inte är lite överstimulerad. (Och ja, jag veeet att ovariellt hyperstimuleringssyndrom i allmänhet inte inträffar förrän man samtidigt utsätts för hCG genom ägglossningssprutan eller en graviditet, men bara för att jag är lätt hypokondrisk betyder det inte att jag inte kan drabbas av alla biverkningar i hela bipacksedeln + några som jag just hittade på).

Blä. Ångest. Vill inte det här. Jag kommer att ta mig igenom det här med, för det finns inget alternativ, men i vilket skick är jag sedan?

19 responses to “Ultraljudet. Eller ångest ångest är min arvedel (igen)

  1. Jag är också rädd för gynundersöknigar, har gått igenom flera ivf och flera inseminationer. Hur ont det gör har mycket med läkarens handlag att göra. När vissa undersöker/behandlar känns det knappt. Försök ligga långt ned med rumpan (ursäkta beskrivningen) och andas djupt och sakta. Se till att du har en hand att hålla i och någon pratar lugnande med dig. Be om lite lugnande innan. Det fick jag innan mina första äggplock. Det går bra och det går över. Var tydlig och tala om att du tycker det är obehagligt VARJE gång du ska undersökas. Jag läser många journaler i mitt jobb och även viktig information är lätt att missa
    Det går bra, Ebba

    • Bra tips om att säga till varje gång. Jag hade blivit såpass van att jag inte tyckte att vul var så farligt längre. Men så hände det här. Han var inte så skicklig det är sant och jag kände att jag låg fel så jag hasade runt och justerade ryggstödet och hade mig men det hjälpte inte…

  2. Hej!

    Jag förstår precis din oro. Jag är likadan. Här kommer saker som funkar för mig:

    1. Precis som Singelmamman ovan skriver, säg till att du tycker det är obehagligt VARJE gång. Jag tror inte läkare förstår hur mycket de kan förstöra hos en patient om de är det minsta oförsiktiga. Det kan bli irreparabelt till slut. Jag säger: ”Jag tycker det här är obehagligt. Var försiktig och använd mycket glidmedel” (vid vanliga gynundersökningar). Tänk på att liga långt ner i stolen och vara tung i kroppen och slappna av i ljumskar och mage. Jag brukar väldigt försiktigt krysta lite när de för in instrumenten, allt för att inte spänna mig.

    2. Vid ägguttag kommer jag en timme innan. Jag vet att jag spänner mig mer om tiden blir stressande. Jag ber om lugnande tabletter och berättar för sköterskorna om min oro. Då brukar de komma in oftare och kolla till mig, och ger mig den värme och ”omhuldning” som du också verkar vilja ha.

    3. Under själva ägguttaget tycker inte jag det gör så ont. Jag är luddig av den lugnande och av morfinet. Det som känns mest för mig är bedövningssticken. Jag tittar inte på skärmen utan koncentrerar mig på en punkt i rummet och tänker bara på att andas tungt.

    Hoppas du känner dig lite lugnare! Jag tror det kommer gå bra för dig!

    /Kai

  3. Jag har gjort två plock i Köpenhamn och min klinik anser att man bara blir snurrig i huvudet av det morfinliknande preparatet så där får man bara lokalbedövning och den hinner inte verka mer än någon minut innan de kör igång. Trots det har mina plock knappt gjort ont, har haft värre mensvärk… Det som är obehagligast är när de sätter in spekulumet (eller vad det heter) och gör VUL. Jag vet att en del haft smärtsamma plock men jag ville tala om att inte alla är sådana. Kanske blir det för dig nästa gång som det varit för mig?

    • Skönt att höra att det inte behöver göra ont. Jag är mest orolig att jag ska få så ont att jag blir rädd och börjar krampa.

  4. Finns det någon medicinsk anledning till att äggplock sker utan narkos i Sverige? Jag har läst tidigare inlägg i din blogg, där du beskrev hur ingreppet gick till i Tyskland och jag har sett ett TV-program, från England tror jag, där kvinnan fick narkos under äggplock.

    • Narkos är ganska ohälsosamt. Det tär på kroppen och innebär alltid en risk. Jag förstår att de inte vill lägga narkos i onödan. Min definition av ”onödan” dras dock strax före äggplocket…

  5. Jag har gjort äggplock (är en av dem med dååååålig äggreserv) men det gjorde faktiskt inget ont alls. På riktigt kände jag ingenting! Inte under äp och inte efteråt. Min man däremot höll på att svimma. Jag förstår att det är olika och din oro, men vill peppa med att det kan gå helt bra också. Gynundersökning är det värsta tycker jag. Jag har fött två barn och det absolut värsta under förlossningen är den inledande undersökning av läkare…

  6. Hej!

    Här är en till som genomgått ivf (lyckad sådan med bebis på nu 9 månader). Måste säga att äggplocket varken va obehagligt eller gjorde ont på något sätt. Fick morfin under plocket och sen smärtstillande med mig hem. Jag kunde länna att man gjort ett ingrepp i magen något dygn i efterhand men Inget som inte avhjälptes med smärtstillande. Nu är jag ju ångestbefriad vad gäller läkarundersökningar generellt så kan ju inte helt jämföra mig med dig men nä, tycker inte att du på något sätt behöver oroa dig över äggplocket. För mig var det den psykologiska aspekten av ivf som var tärande (väntan, ovissheten etc) den fysiska smärtan var inget i jämförelse.

    • Lustigt att du tyckte att det gjorde ont efter ingreppet, för det har jag aldrig känt. Jag har vaknat upp ur narkosen och mått tjyvtjockt, men ont har jag inte haft. Utom lite första gången, men då hade läkaren tryckt ner ena äggstocken med yttre våld för att komma åt den.
      Grattis till bebis!

  7. Jag är tyvärr en av dem som inte klarar av äggplock i vaket tillstånd (sist trodde nog hela sjukhuset att det skedde ett mord i rummet) och det beror dels på att jag har Endometrios i slidväggen vilket gör att de behöver gå igenom de knölarna för att komma åt äggstocken. Jag har bara en äggstock kvar och den sitter även fast i livmodern och i ändtarmen så det krävs en hel del våld för att få ut äggen.. Jag lyckades dra på mig både överstimulering och infektion (många veckor på sjukhus) och som du skriver så ska det inte sättas in embryon om man misstänker en kraftig överstimulering men det är oftast något som läkarna tar beslut kring den dagen man återför embryot.. Innan det är det svårt att avgöra ifall det har blivit en överstimulering och även hur illa den är. Är det en mild överstim brukar det inte vara någon fara att föra tillbaka, men samtidigt så är det ju dumt att chansa.

    Mitt råd inför äggplock är att bestämma innan kring smärtlindringen, går man inte på morfin innan så brukar de allra flesta klara sig på den vanliga dosen, men det kan vara skönt att gå igenom ordentligt vad du får/hur mycket. Vilket klinik gör ni ivf? Det går inte att bli sövd? Eftersom du inte har haft ont när du vaknade upp så tror jag det kommer gå jättebra för dig, håller alla tummar och tår jag har säg till ssk om att smärtlindra ordentligt och under äggplocket ska du påpeka så fort du får ont. Lycka till! Kram

    • Oj, ser nu att det inte direkt var en peppande historia, sorry! Men det jag ville få fram var att ligg inte och kämpa igenom smärtan utan säg till hela tiden när den blir för hög och se till att ssk inte snålar med morfinet!

      Angående överstim så brukar må fruktansvärt dåligt så lyssna på kroppen och var noga med att meddela läkaren innan insättningen om du är väldigt svullen, har svårt att andas, kräks, inte kan gå, sitta osv. Kram!

      • Jag är rätt opeppig redan, så det är lugnt 🙂
        Stå ut med smärta tänker jag inte göra. Finns inget syfte med det. Jag tror inte på kosmisk karma, som att det skulle gå bättre om jag lider.

  8. Jag tror inte heller på att man ska stå ut med smärta. Det är bara onödigt. På Fertilitetscentrum i Stockholm har jag fått lugnande med en gång när jag kommit dit, tillsammans med en alvedon. Sedan får man vänta ett tag innan man får komma in i själva ”operationssalen”. Där får jag morfin och sedan lokalbedövning. Jag är inte rädd för VUL och det har aldrig gjort ont för mig, så allt har gått smärtfritt. Vi är ju så olika och det måste man ju få vara, det kunde man kanske önska att läkarna kunde förutse ibland… De borde ju vara så vana med både de som är rädda och de som inte är det.
    Jag kommer däremot ihåg mitt allra första VUL, då var jag livrädd för att jag skulle blir ”våt” så att gynekologen skulle tro att jag låg där och blev kåt… hahaha – det var några år sedan! Kram på dig Ebba

    • Jag undrar om morfin tar på mig, för jag kände tydligt sticken i äggstockarna… Annars brukar jag vara medicinkänslig, narkos tar jättelätt och jag blir glad i hatten av ett halvt glas vin, så jag vet inte riktigt vad som hände.
      Jag hoppas att du har slutat oroa dig för vad personalen ska tro om dig… Jag brukar tänka att de har sett värre, oavsett vad som händer. Läkare ska tåla människors utsöndringar. Man kan ju låta bli att göra konstiga saker med flit bara, haha.

      • Usch, det kan inte varit kul att känna sticken.. Obehagligt. Ja, jag har slutat oroa mig för det. Ibland brukar jag skratta lite för mig själv när jag slänger mig upp i den där stolen. Från början var man så nog med att allt skulle se ”rätt” ut (om du förstår). Inte lika mycket längre.
        Stort grattis till alla embryon och stort,stort lycka till nu! Håller tummarna för att det här är ditt (ert) år! Kram

  9. Pingback: Bebådelsedagen (ruvardag 1) | Ebbas potatisar

Kommentera

