Sista sprutan Gonal-f

Var på andra ultraljudet igår. Ny läkare igen, samt en liten läkarkandidat. Den sistnämnde nickade entusiastiskt när jag ställde frågor om överstimulering och äggplocksbedövning. Roligt att någon är taggad i alla fall.

Läget då? Jo höger äggstock har 8 äggblåsor på gång och vänster stoltserar med hela fjorton stycken. Det kan bli 22 ägg av det här. Vore fint, för jag är rätt less (som nog har framgått). Men med så många äggblåsor är det ju även risk för överstimulering. Jag frågade om totalfrys,  (dvs att alla embryon fryses och inget återförs i den här cykeln) för det vill jag göra om det finns minsta risk. Det är ju gravidhormonet hCG som triggar överstimuleringsreaktionen. Sjuk ska jag inte bli. Embryon trivs fint i flytande kväve i väntan på att mamma ska bli frisk.

Läkaren bekräftade att det fanns risk för överstimulering, och ville kolla blodprov. På eftermiddagen ringde en barnmorska och meddelade fortsatt medicindos. Gonal-f till och med idag. Orgalutran till och med imorgon. Ovitrelle på söndag kväll. Äggplock på tisdag.

Eftersom jag har ordinerats Ovitrelle (som innehåller något hCG-liknande) måste risken för överstimulering ha bedömts som liten, annars hade jag fått en annan spruta. Tyvärr glömde jag fråga för samtalet kom ganska olägligt. Jag har liksom ett jobb, och det är inte alltid lämpligt att snacka medicindoser i telefon på jobbet.

Ja, det var väl det. Jag fick en ny broschyr om hur Ovitrelle-sprutan funkar nu. Förut var den en sådan där knarkig spruta som orgalutran, men nu har de visst gjort om den så att det är en praktisk penna, som Gonal-f.

Äggplock på tisdag var det. Jag är tillbaka till läget med mer apati än ångest nu. Apati är bättre. Nu är det i alla fall fredag och jag ska äta choklad.

5 responses to “Sista sprutan Gonal-f

  1. Man får inte säga så här, men shit vad spännannde! Fantastiskt med så många äggblåsor! Hoppas det går bra nu.

    • Det går väl bra att säga att det är spännande? Det är det ju. När jag inte är apatisk alltså. 😉

      • Jo, fast själv har jag blivit så arg när folk sagt att det är så späääääännande med IVF. Det är ju det, fast kanske inte på ett sätt som när man ska åka på resa till Nya Zeeland eller öppna paket hehe. Apatin är jobbig, fast ändå bättre än ångesten ;).

  2. Ojdå vad jag förstår dig! Jag har första ultraljud imorgon och äggplockningen är förmodligen i börja av nästa vecka. Lite ångest men jag försöker inte tänka på det…inte hela tiden iaf…
    Lycka till! 😉

    • Hurra, heja heja! Jag är gynräddast i universum, och jag fixade äggplocket och kan till och med göra om det om jag måste. Det kommer att gå finfint för dig! Följ råden jag fick: kom tidigt, säg att du är orolig, be om all smärtlindring som finns och säg till om det gör ont så får du mer morfin. Jag tyckte att den jobbigaste biten var att läkaren ibland tryckte ultraljudsstaven mot ändtarmen så att det gjorde ont (men det kan ju hända vid ett alldeles vanligt VUL med, så det är nog bara jag och mina allmänna svårigheter med gynundersökningar). Det var jobbigare än sticken i äggstockarna. En del tycker att bedövningssprutan i slidväggen är värst, men den tar två sekunder. En del känner inte ett dugg. En del blir höga på morfin. Du kommer att fixa det galant och sedan ska du kräva en guldmedalj av din partner (eller av en vän om du är singelförsökare)!

Kommentera

