Äggplock avklarat

Ebbas man igen, det är ett tag sen jag skrev något här nu.

Ebba har mest legat utslagen på soffan sen vi kom tillbaka från sjukhuset. Det är henne väl förunnat. Äggplock är väl aldrig särskilt kul att vara med om, och all anspänning, smärta, stress och sömnbrist som samlats de senaste veckorna börjar liksom ta ut sin rätt tror jag. Men tack vare stöd och råd från barnmorskorna och sköterskorna gick det i alla fall. Sjutton små fina ägg blev det som i detta nu får träffa ännu mindre herrbekanta. Första återföringen preliminärt på fredag.

Man får höra en del fragmentariska livsöden bara av att sitta en timme i uppvakningsrummet och smutta på landstingskaffe medan partnern vilar efter operationen. Det är så mycket förväntningar och ångest kring det där, så olika sätt att hantera denna livskris, allt bara med ett tunt draperi som skiljer en åt från andra. Man förstår varför sjukhusserier är så populära. Själv kände jag väl att det blir någon slags tyst överenskommelse om att i största möjliga grad ge varandra utrymme. Jag dristade mig till lite kallprat vid kaffebordet, i en mer neutral miljö.

Jag funderar lite på det där med resultatinriktning. Jag får liksom intrycket att det finns någon slags tendens att både vårdpersonal och patienter gärna fokuserar på det mätbara. Sjutton ägg är bra. Det vet jag, och det framgår ju också med all tydlighet av hur personalen presenterar det. Själv tänker man väl mest att det är skönt att det troligen inte kommer att behövas fler äggplock på länge.

When in doubt, make tea. Jag tror jag har tappat räkningen på hur många koppar varm dryck jag tillrett idag och fler lär det bli.

7 responses to “Äggplock avklarat

  1. Heja er båda!!!

  2. Lycka till härifrån Finland! Håller tummarna!

  3. Så fint att höra av dig igen! 17 ägg är fantastiskt bra resultat! Och ja, Tea kan vara lösningen på tvivlen, så det är bara att hinka i sig.

    Lycka till Ebba och Ebbas man!!

  4. Pingback: Bebådelsedagen (ruvardag 1) | Ebbas potatisar

Kommentera

