Bebådelsedagen (ruvardag 1)

Det var återföringsdagen idag!

Min man har ju redan berättat om äggplocket, och det blev väl bättre än jag fruktade men värre än jag hoppades. Det var Dr G som skulle plocka äggen och när sköterskorna sa det började jag gråta, för vi kom ju inte så bra överens senast. Jag fick lugnande, ångestdämpande, panodil och förmodligen något mer. Dessutom satt en sköterska vid min brits och lärde mig andas djupt… Själva äggplocket gick bra (17 ägg! Heja mig) men jag kände smärta av sticken i äggstockarna. Dr G var skicklig och det gick fort, men jag hojtade aj flera gånger och tiggde morfin. Smärtan var dock inte outhärdlig, bara konstig. Jag undrar om morfinet tog, för jag var läskigt klar i huvudet. Jag började tänka på att klurigt jobbproblem som tankeflykt och lösningen jag kom fram till var vettig. Mer morfin hade varit på sin plats. Sköterskan som gav mig morfin sa till och med efteråt att hela dosen inte hade gått åt. Snåljåp. När allt var över skakade jag som ett litet asplöv, av lättnad och släppande stress. Sedan sov jag större delen av dagen. Min man kokade te åt mig som jag somnade ifrån. Så gjorde han nytt te när jag vaknade, men jag hann somna innan det var av drickbar temperatur. Så höll det på.

Jag var inte så kavat under äggplocket, helt enkelt. Men om jag måste göra om det så gör jag om det.

I alla fall. Det var i tisdags. Idag var det återföringsdags och jag hade tiggt om lugnande och smärtlindrande och hela faderasket. Sköterskorna mindes nog asplövet, så de pysslade om mig. Jag fick något avslappnande… och somnade på britsen. Så nervös var jag. Inte alls, alltså. De fick väcka mig för återföringen.

Dessutom hade jag glömt att ringa för att ta reda på hur många embryon det blev av våra 17 ägg. Japp, jag glömde. Det här är som sagt den opeppigaste IVF:en i världshistorien.

Väl inne i äggplocks- och återföringsrummet fick jag träffa Dr G igen, samt en kille från labbet. Han berättade att jag skulle få ett fint, topprankat embryo direkt. Tre andra perfekta embryon skulle frysas. Ytterligare tio skulle odlas vidare, för att kanske bli bra nog att frysas. De hade gjort hälften IVF och hälften ICSI. Befruktningsgraden var densamma för båda kategorierna, så min man har alltså bra spermiekvalitet efter lite labbassistans. Heja honom! Embryot jag fick nu var ett IVF-embryo.

Men resultatet! Tre perfekta i frysen! Chans på tio till! Det här blev bättre än vi hade hoppats. I Tyskland hade det här inneburit 14 embryon till frysen direkt, många fler än jag någonsin fått. Totalt har vi fått 11 befruktade ägg på två IVF-försök. Och nu fjorton i ett svep. Jackpott-omgång.

Jag fick hur som helst mitt lilla perfekta embryo. Sköterskorna undrade nog vad det var med mig. Ena dagen i upplösningstillstånd, nästa dag fullständigt blasé.

Min man fotograferade skärmen där de visade embryot för oss. Finaste lilla cellklumpen i hela världen, såklart.

embryo_mars_2015

Embryo, 3 dagar gammalt.

Annars är jag rätt blasé fortfarande. Jag föreslog sushi till kvällsmat. Min man påpekade att det nog inte är en helt bra idé med tanke på mitt tillstånd. Justja, jag ruvar ju. Glömde.

Om man inte ska vilja så mycket, om man inte ska tänka så mycket på det, så har jag nog hittat rätt. Jag har svårt att tro på att det här har hänt. Det har bara varit en väldigt konstig vecka. Ett embryo i mig? Näääääe.

Nu ruvar jag, typ. Och ska äta kvällsmat som inte innehåller sprit eller brieost.

15 responses to “Bebådelsedagen (ruvardag 1)

  1. Pepp och tumhållning! Vilket toppresultat 🙂

  2. Peppen, och jag är sjukt impad över att du är så avslappnad och glömsk ;]. Heja er!

  3. Woho, vilket resultat och heja embryot!

  4. Wow vilket resultat!! Bra att du fick lugnande och att allt gick bra.. Ruva lugnt och be din man påminna dig så du inte äter/dricker något olämpligt 😉 Skönt att ändå vara lite glömsk och avslappnad i det hela..
    Lycka till!

  5. Genus longing

    Önskar er stort lycka till med ruvningen! Hoppas på ett fint plus sen! Kram

  6. WildaMathilda

    Grattis till ruvarstatus!
    Här hålls det tummar och tår.

    Kram

  7. jag undrar varför de inte sätter in två direkt?

    • I Tyskland sätter man in två som rutin, i Sverige är ett standard. Om man får två embryon och blir gravid så är risken 25% att det blir tvillingar, om jag minns rätt. Tvillinggraviditeter innebär ökad hälsorisk för både mor och barn. När man säger att IVF innebär risk för neurologiska skador hos barnet (barnen) är den större andelen tvillingar en ganska stor del av förklaringen. De allra flesta tvillingar föds fullt friska, men risken för komplikationer är större. Jag är nöjd med ett embryo! De andra trivs bra i frysen så länge.

  8. Pingback: Tänk om det är en sandtigerhaj (ruvardag kanske tvåsiffrigt; dagen före tjuvtestdagen) | Ebbas potatisar

Kommentera

