Tänk om det är en sandtigerhaj (ruvardag kanske tvåsiffrigt; dagen före tjuvtestdagen)

Under hela IVF-försöket, ända sedan första sprutan, har det huggit i livmodern. Inte katastrofont, utan mer som stick, en påminnelse om att något händer därinne. Först sticker det i vänstra sidan av livmodern. Och sedan, kanske en halvtimme senare i den högra sidan. Och så där håller det på.

Jag kan inte släppa tanken på att det bor ett litet monster därinne, som gnager i livmodern. En alien. Det kanske är en sandtigerhaj! (Sandtigerhajsembryon jagar varandra inne i livmodern och den starkaste äter upp de andra. Intrauterin kannibalism kallas det. Jajamen, ibland är det skönt att vara människa. Tänk er en IVF-klinik för sandtigerhajar. Embryona käkar upp varandra i petriskålen).

Vi har fem embryon i frysen i alla fall, fick jag veta när jag äntligen hittade tid för att ringa till sjukhuset. Fem söta embryon i flytande kväve som inte äter varandra. Två av våra tio för vidareodling var alltså tuffa nog att frysas. Fem i frysen är inte pjåkigt alls, speciellt inte när man vet att svenska krav för frysning är mycket högre än tyska, där de av lagkrav  måste frysa direkt eller inte alls.

I morgon ska jag tjuvtesta. Blir det minus har vi fem i frysen. Fem i frysen, det är ett bra mantra.

12 responses to “Tänk om det är en sandtigerhaj (ruvardag kanske tvåsiffrigt; dagen före tjuvtestdagen)

  1. Hörde om hajen på ‘Institutet’, de äter upp sina halvsyskon i livmödrarna (tänk att ha flera stycken!) så det är alltid helsyskon som föds om det är fler än en. Helt galet! Jag håller tummarna för ett fint haj-plus imorgon 🙂

  2. Jag håller tummarna hård! Det är din tur nu. Jag kan säga att jag är också jättenöjd att jag flyttade till Sverige från Tyskland. Befinner mig just nu precis inför första ägguttaget. Det blir en stor dag, 23. mars 2015. Och tack så mycket för din blogg, du har gjort många intressanta inlägg över det tyska systemet. Lycka till med testet! Solbritt

    • Vad roligt att du gillar min blogg! Sverige har lite trevligare lagar om IVF än Tyskland. Lite. Jag tycker att läkare och inte politiker borde fatta *alla* beslut om hur många behandlingar man får. Jag såg på din blogg att hela sex ägg befruktades efter äggplocket. Glückwunsch!

  3. Hahaha, vilken rolig fakta om sandtigerhajar. Vilken syn med massa galna embryon som äter varandra.(För min inre syn är hajembryon flera dm stora. :-D)

    Hoppas av hela mitt hjärta att ni får ett plus på ert tjuvtest!!

    • Det blev ett minus. De imaginära sandtigerhajarna äter upp min livmoder, men det är nog egentligen vanlig mensvärk.
      (Och jag tycker också att sandtigerhajsembryona är jättestora. Minst som grodyngel. Med huggtänder).

  4. Tänker på dig, du okända, denna tjyvtestardag.

    • Det är lustigt. Om vi skulle råka på varandra på stan skulle vi inte känna igen varandra. Och i denna enda aspekt av våra liv, att (försöka) göra barn, vet vi ändå så mycket om varandra.

  5. Genus longing

    Hoppas att ni får ett fint plus! Jag håller tummarna! Kram

Kommentera

