Första april

Stora skämtardagen idag. Facebookflödet fylls av skojfriska väninnor som tillkännager sina ”graviditeter”.

Deras skämt. Min livsångest.

27 responses to “Första april

  1. Äh, fy! Lider så med dig och er. Ikväll tittade jag upp på månen och faktiskt kände bara hopplöshet. Ruvar för femte gången. Orkar inte ens hoppas längre.

    Kram!!!

  2. Jag vet, så jävla dålig smak folk har!

    • Det är en sådan bisarr sak att skämta om. ”Nu påstår jag något som bara jag kan veta säkert, fast det var inte så, april april, haha”. Eh?

  3. Men herregud?! Skämtar de på allvar om sånt?!

    • Minst två kvinnor i min annars ganska sansade närhet, ja. En av dem vet till och med att jag gör IVF. Hahaha vad roligt.

      • Så fruktansvärt oempatiskt! Men jag förvånad ju ständigt över människors oempati numer så egentligen borde jag snart sluta bli förvånad!

  4. April eller inte – på vilket sätt ät det kul att luras om graviditet? Eller giftermål/lottovinst etc. Är ju inte roligt nånstans?

    • Nej det är ju inte det! Vari består det skojiga i att komma med ett påstående som bara man själv kan kontrollera? Roliga aprilskämt är ju sådant som får folk att bete sig lite knasigt för att de går på något befängt.
      Och vem törs säga att nej jag tror inte på din lottovinst/graviditet/förlovning? Det KAN ju vara sant.

      • Men det är ju inte KUL, jag fattar verkligen inte. Det legendariska buset att dra en strumpa över tvn för att få färgtv är ju ett éxempel på harmlöst lur, men ”april april din dumma sill, du gick på att jag var gravid!”…. eeeehhh….

      • Precis! Lura folk att klippa sönder strumpor (eller att spaghetti växer på träd eller att EU ska förbjuda å, ä och ö) det är lite skojigt. Men en graviditet? Hur ska jag veta att det är orimligt?

  5. Jag hade också ett par sådana… Hade så stor lust att skriva en kommentar (då var det ändå min ”jobbgacebook”, har ingen privat längre).

    • Jag fick också hålla i mig själv… Svårt att skriva något alls utan att outa sig själv som IVF:are. Ingen på mitt jobb vet, och många kollegor finns på facebook, så på min fb-vägg finns varken IVF eller barnlängtan.

      • När jag blir mamma har jag bestämt mig för att gå med i FB igen och posta ett par artiklar på FB om IVF. Det finns säkert många fler som känner som oss. Men nu är jag tyvärr för sårbar.. Kram!

  6. Men vad osmakligt.

    • Precis. Att andra lägger upp riktiga graviditetsbesked och ultraljudsbilder och bebisfoton får jag ju stå ut med såklart (och minnas att mina bröllopsbilder kanske skavde för en och annan ofrivillig singel). Men skämta om det? Nej.

  7. Såg att Cissi Wallin skämtat om det på Instagram, så jävla korkat. Vilket hon också fick höra av många. Slutade med att hon bad om ursäkt och inte insåg hur plumpt sådant framstår. Känns gott att kunna öppna ögonen på folk iaf..

    • Kikade in på hennes Instagram. Fint att hon bad om ursäkt, men en del kommentarer gör mig mörkrädd. ”Jag har fått barn med IVF och jag tog inte illa upp, alla är så lättkränkta, vad fjantiga ni är, får man inte skämta längre”. Det är ju lättvindigheten i det hela som är så sårande. Här har jag kämpat i 6 år, men för någon annan är det bara ett lustigt skämt…

  8. Folk är så tanklösa. Många ser bara sig själva. 😦

    • Det är ju inte ens ett roligt skämt, ens för icke-ofrivilligt barnlösa. Vad är det roliga i att komma med ett påstående som ingen annan kan kontrollera?

  9. Ja, folk tänker sig verkligen inte för. Okänsligt tycker jag! När får ni göra nästa insättning förresten. Hoppas de tar en blastocyst den gången. Då är gravidchansen nästan 50 %. Jag blev gravid 2/3 gånger på blastisar. En slutade med mf men den andra verkar gå vägen.

    • Grattis till graviditeten! Jag har inte pratat med sjukhuset om saken, men jag kan ju tidigast göra återföring i nästa cykel, och det är nog för snart för min kropp och mitt psyke.

  10. Ja, alla är ju lika olika, har man genomgått IVF med vad allt vad det innebär och sedan bara kan garva åt det så är det ju bara att gratulera till att kunna hålla sig så distanserad och cool. Men däremot bör det inte vara raketforskning att begripa att det finns massor som tar jävligt illa vid sig. Jag orkade inte läsa alla korkade kommentarer. Ibland kan jag riktigt elakt tänka att ALLA borde genomgå IVF bara för att förstå hur vidrigt jobbigt det kan vara. Borde vara nyttig knäpp på näsan på många besserwissrar.

    • Fast de jobbigaste besserwissrarna kan ju vara de som lyckades på första IVF-försöket och inte kan förstå att det är sjukt jobbigt att göra sitt X:te försök utan barn… För den som har lyckats var det ju värt alla tårar.

  11. Ja precis, har en kollega som genomgått lyckad IVF, tror till och med hon satte det på första IVFn, som påpekade hur ”värt” allt kommer kännas då jag påpekade hur mkt jag avskyr att må såhär dåligt. Dels av alla mediciner men också av oro och ångest. Alltså.,..jag vet väl för fan att om jag får plus och lyckas med graviditeten så kommer alla sprutor, tabletter och sprayer etc etc kännas som en spott i havet mot det jag kommer att få. Men nu…? När man inte vet alls huruvida man någonsin lyckas? Fyfan 😦

Kommentera

