Veckans boktips

Jag plockade upp Klara Zimmergrens bok Längtan bor i mina steg i veckan. Sedan har jag sträckläst. Underbar bok. Jag har några kapitel kvar men jag rekommenderar ändå.

Klara Zimmergren

Klara Zimmergren Längtan bor i mina steg (Månpocket).

Klara Zimmergren berättar med hurmor, sorg och värme om sin barnlängtan. Det är okänsliga kommentarer från osmidiga bordskavaljerer. Det är planer på att bli ensamstående mamma. Och sedan, när hon hittar kärleken, blir det massor av IVF-försök, med ackompanjerande häng i olika IVF-forum.

För mig är det underbar igenkänning, även om Klara Zimmergren resonerar och reagerar helt annorlunda än jag i de flesta fall. Vi är inte bortskämda med böcker om barnlängtan, fast infertilitet är så vanligt.

Bokens förords sista stycke ramar in känslan på ett fantastiskt sätt:

Här är jag. En kvinna på fyrtiofyra år. Som inte har några barn. Skäms jag?
(ur Längtan bor i mina steg av Klara Zimmergren)

Skäms vi? För att vi längtar, men ännu inte nått våra drömmar, ännu inte fått vårt barn?

Tillägg:
WildaMatilda och jz79 påpekar att Klara Zimmergren har sommarpratat också (2012). Det skrev jag om för ganska länge sedan, men sommarpratet är så underbart att det förtjänar att länkas igen. Det finns på SR:s hemsida som poddradio (och i appen säger jz79, jag har inte kollat men litar på det!)

Lite mer Klara Zimmergren:
– DN-intervju om hennes barnlängtan (innan hon adopterade sin son): ”Det finns en vettlöshet i att längta efter barn”.
– DN-intervju om hennes bok: ”Jag skriver för alla som längtar efter något”.
– Intervju i den kristna tidningen Amos om skam, längtan och tacksamhet: ”Jag tystnade i skammen”.

15 responses to “Veckans boktips

  1. WildaMathilda

    Klara är sååå bra!
    Jag vill tipsa om hennes sommarprat som finns på SR också.

    Kram

    • Jag älskade hennes sommarprat! Jag hade redan bloggat om det, men det var visst länge sedan, så nu åkte länken upp igen. Speciellt hennes slutord ”Ibland blir det inga barn, men det är okej ändå. Vi är okej ändå” är så underbart befriande. Okej ändå. Det kanske får bli så för mig. Barnlös, men okej ändå.

  2. Den är så bra!

  3. Den boken är så bra! Fick den av min man i julklapp 🙂 Vill också rekommendera hennes sommarprat, otroligt bra!! Finns på SR.se eller deras app.

    • Utmärkt julklapp! Jag har lagt till länken nu, för hennes sommarprat är underbart. Jag bloggade om det förut, så jag upprepade mig inte, men det var visst nästan ett år sedan, och så länge minns jag ju inte ens själv vad jag har skrivit alla gånger 😉 Nu är länken tillagd, tillsammans med några intervjuer, för den som inte kan få nog av Klara Zimmergren.

  4. Hur är läget Ebba?Längesedan du skrev ngt nu. Hoppas att få följa dig vidare i vad som än händer.

    Kram Lisa

  5. Tänker på dig och har följt dig en tid här på bloggen. Är i liknande situation och fått mycket tröst i dina ord och tankar. Hoppas du och din man finner vad ni behöver för att orka vidare! Önskar att ni får känna att livet kan vara vackert även längst ner i rädslan, sorgen och förtvivlan! Ibland har det hjälpt mig att skapa parallella drömmar, hur vill jag vara som människa om jag inte får barn? Vilket liv vill jag leva då och vad skulle göra oss lyckliga? Kanske är det bara hemskt att öppna upp de tankarna när allt vi vill är ett liv med egna biologiska barn. Drömmar om livet är jävligt svårt när inget tycks bli som vi önskat. Men ibland tröstar det mig att känna att det finns ett liv och drömmar som jag kan få ha som är utanför familjelängtan. Ville mest säga att jag tänker på dig och hoppas få fortsätta följa dig och er här på bloggen. Kramar och styrka!

    • Tack! Vad roligt att höra att du gillar bloggen.
      Jag tror absolut att det kan vara nyttigt att fundera igenom hur livet blir om det inte blir några barn. Min man och jag (mest jag) pratar ofta om hur vårt liv utan barn kommer att se ut. Ett liv utan barn är inte det värsta som kan hända. Jag tror till och med att jag skulle kunna vara lycklig. Att du drömmer om sådant du kan uppnå utanför barnlängtan tycker jag låter sunt, och som en synnerligen bra strategi.
      Lycka till!

  6. Hur går det? Dags för nytt försök snart?

  7. Vi får se när det blir. Har precis fått min tredje mens efter senaste försöket (inklusive minusblödningen) så det är väl dags, men det känns oöverstigligt jobbigt att ringa sjukhuset och förhandla om tider. Semester är ju också trevligt.

    • En frysinsättning är ju trots allt väldigt enkel och har liten påverkan, åtminstone fysiskt 🙂
      Lycka till! Testa blastocysten den här gången, det borde vara bäst chans då

  8. Hej,
    denna bok ska jag åka och köpa idag! Tack för tipset.
    Hoppas du får en bra sommar 🙂

    kram

Kommentera

