Klumpen (ruvardag 1 och 2)

Det gick så lätt på IVF-mottagningen igår.

Fast först fick jag nästan skrämselhicka när ett skyddat nummer ringde mig på morgonen. Jag läser så mycket i bloggosfären om hur sjukhuset ringer och säger att inget embryo överlevde. Nu hade jag ju två sexdagarsblastocyster, så att inget av dem skulle överleva upptiningen kändes osannolikt, men man vet ju aldrig. Det var sjukhuset som ringde, men bara för att be mig komma in lite tidigare, eftersom jag ville ha smärtlindring under återföringen. Puh. Embryot mådde finfint, upplyste barnmorskan mig om när jag frågade.

Vi kom dit i god tid, jag fick sjukhusrock och ångestdämpande-smärtlindrande medicin att dricka. Sedan somnade jag på britsen medan min man läste tidningen. Vi fick komma in i äggplocknings- och återföringsrummet, medan sköterskan letade efter läkaren. Under tiden passade embryologen på att presentera sig genom luckan. Hon berättade att vårt tinade embryo såg helt perfekt ut, och att vi fortfarande har fyra embryon i frysen, tre tvådagars och ett sexdagars. Så dök läkaren upp, Dr V som jag inte har träffat tidigare. Det är ju också en konstig grej med att göra IVF, att man blir så blasé inför att en främmande människa ska sätta instrument i ens privata delar. Eller så var det den ångestdämpande-smärtlindrande medicinen.

Blastocyst

Blastocyst, 6 dagar gammal. Blobben i mitten ska bli fostret, sa sköterskan. Foto: Ebbas man.

Vi fick rabbla våra namn och personnummer för embryologen, läkaren satte in instrumentet, embryologen visade petriskålen på en skärm och jag fick läsa mitt namn på skålen. Och sedan fick vi se den, klumpen, blastocysten. Min man var snabbt framme med kameran och tog en bild. Skolboksexemplar, sa embryologen. Och det är ju bra och fint och så, men vi har ruvat på perfekta embryon tidigare. Det finns inga garantier.

Jag fick mitt embryo. Testdag är den 19 juli, 18 dagar efter återföring, vilket är absurt och ovetenskapligt långt in i framtiden. Dessutom sade de 18 dagar efter förra återföringen med, då jag fick ett tredagarsembryo. Inte ens konsekvent är det. Jag hade ägglossning för en vecka sedan, så min beräknade icke-mensdag är om en vecka från idag. Då ska jag testa, jag kallar det inte ens tjuvtest, för då borde ett vettigt graviditetstest ge utslag. Jag kan ju kissa på vilka test jag vill. Inga mediciner får jag den här vändan, och det är så innerligt skönt. Vi satt igårkväll och undrade om det verkligen hade hänt. Det känns så overkligt alltihop.

Nu ruvar jag, för sjätte gången. Symptomletandet är i full gång. Kniper det inte lite i livmodern? Mår jag inte lite illa? Är jag inte lite trött och varm? (Det är visst värmebölja i större delen av Sverige – eller så är jag gravid!)

Den som lever får se. Ingen sushi, mögelost eller alkohol för mig innan jag vet hur det har gått i alla fall.

29 responses to “Klumpen (ruvardag 1 och 2)

  1. Stort lycka till Ebba!! Men 18 dagar?! Shit 🙂 Jag brukar få 10 dagar när jag satt in ett 6-dagars! Men kliniker verkar ju göra olika… Kanske för att ”undvika” tidiga missfall (före v 5)? Eller vad tror du?
    Nu ska det ju absolut inte bli ett sådant, utan den här lyckoblastocyten ska ju fästa!! Kram

    • Jag tror att det är precis så de tänker på klinikerna. Test 18+6 = 24(!!!) dagar efter ägglossning = förbaskat stabil graviditet om det blir ett plus. Jag har precis skrivit ett långt blogginlägg om det här…

  2. Lycka till! 18 dagar var lång tid. Jag satte in 6 dagars och tror testdag var 12 dagar efter.. Håller tummarna!!

    • Tackar! 12+6 = 18 dagar är fortfarande 4 dagar efter första rimliga testdag… Men som sagt, jag testar när jag vill. 🙂

  3. Åh, stort lycka till!!

  4. Genus longing

    Önskar dig lycka till med ruvningen! Hoppas att du får ett fint plus! Kram

  5. WildaMathilda

    Tummar och tår hålles omgående! 🙂
    Lycka till nu!

    Kram

  6. Lycka till nu! Håller tummarna för er! Ja dessa testdagar är väl tilltagna och dessutom när man väntar. Skönt att slippa hormoner, progesteronet är så lömskt när det kommer till preggosymtom. Jag plussade på rd 5 med min 6 dagars blasto, kände stick och molvärk en vecka innan Bim, vilket kändes väldigt misstänkt gravidigt för att vara jag. Kraam 💕

    • Tack! Jo, jag tror att åtminstone en del av min bottenlösa förtvivlan vid minus är progesteronnivåerna som normaliseras. Det blir som det blir den här gången… Nytt är det i alla fall, jag har aldrig gjort återföring i naturlig cykel förr.

  7. Lycka till! Jag håller mina tummar! Jag satte också in ett sex-dagars, och efter att ha gått igenom ett antal ruvningsperioder med svårt att koncentrera mig på något alls och med tusen tankar varje dag fram till någon testdag, som jag själv bestämt i mitt huvud som en rimlig dag, bestämde jag mig för att testa varje dag istället. Det funkade mycket bättre för min hjärna. (På dag 5 började jag se ett streck och det blev min lilla dotter.)

    • Ja, var och en måste nog hitta sitt sätt. Själv vill jag inte slösa graviditetstest när det inte finns någon rimlig chans till vettigt utfall. Jag har stirrat på tillräckligt många negativa test i mitt liv som det är…

  8. Lycka till!
    Jag blev gravid på en 6 dagars i januari (v 27 nu). Testade positivt 5 dagar efter återföring. 18 dagar låter galet länge 🙂

    • Grattis till v 27! Dag 5 var vad både omlivetefter och Åsa nämnde ovan, och det skulle vara 2 dagar för min bim, så det låter högst rimligt. 18 dagar ÄR helt galet.

  9. Heja heja och stort lycka till! Håller alla tummar och tår som finns på denna kropp.

  10. 18? Oavsett antal dagar kniper jag numera tummar så hårt det går!!
    Kram

  11. Vi hade alltid 18 dagar, även med sexdagars. Vi fick förklarat att det helt enkelt var säkrare att graviditeten skulle fortsätta vid positivt test då. Lycka till nu och massa pepp!

    • Säkert schmäkert, varför inte testa i v 12? Men jag tror jag förstår vad som pågår, och jag skrev ett långt blogginlägg om saken nyss. Tack för pepp!

  12. Tänker så på dig och önskar att denna gång är er tur!!! Mycket anspänning att bära på under semesterveckorna, hoppas trots det att du får lite sommarlugn! Kram

  13. Håller mina tummar stenhårt! 😊

Kommentera

