Piller och ångest 

Jag fick minipiller mot endometrios. Ungefär samtidigt fylldes nyhetsmedierna av olika studier som visar att kvinnor som använder hormonbaserade preventivmedel löper ökad risk för depression. Minipiller är värre än kombinerade p-piller.

Jaha. Boten är värre än soten, eller? Riskera depression efter lång barnlöshet och en riktigt tuff graviditet, bara för att endometriosen eventuellt kan bli värre? Jag knaprade piller och var inte så glad. Dagarna gick. 

En kväll fick jag plötsligt ångestkänningar igen. Inte så farligt, men jag kände igen de hemska tankemönstren från graviditeten. Jag förstod inte varför. Stress? 

Nästa morgon upptäckte jag att jag hade glömt ta gårdagens piller. Ångesten var troligen ett direkt resultat av hormonförändringarna när jag glömde min dagliga progesterondos. 

Nu knaprar jag piller betydligt villigare. För mig verkar det här med att hålla en artificiellt jämn hormonnivå vara en fantastisk idé. Jag mår dåligt vid hormonförändringar. Äta medicin i femton år framstår med ens mycket mera attraktivt. Vad som helst som håller ångesten borta.

7 svar till “Piller och ångest 

  1. Har också tänkt knapra minipiller når tiden är inne för preventivmedel! 👏🏻💕

  2. Menar du att du mådde dåligt av mini piller Nör du börja? Ja funderar på börja för att stabilisera humöret O få bort ångest. Fick bebis 6 mån O har inte mått helt ok. Ingen framgång me anti Depp…

  3. Jag tänker på er och hoppas ni har det bra 🙂 Varma kramar i potatislandet!

  4. Har suttit och läst igenom alla inlägg på den här bloggen senaste timmarna, mycket tårar blev det, både för allt hemskt ni behövt gå igenom men också tårar när det äntligen gick hela vägen med er dotter. Otroligt fint skrivna inlägg! Jag hoppas ni mår bra och att ni kanske till och med hunnit med syskon till potäten. Hoppas du skriver en uppdatering på hur ni mår nån dag på bloggen.

Lämna en kommentar